Premien una tesi per reduir les pèrdues de nitrogen per l'ús de fertilitzants

El guardó de la Càtedra AgroBank de la UdL se l'endú Adrián Bozal, de la Universitat del País Basc

Els premis s'han lliurat a la Universitat de Lleó. FOTO: Càtedra AgroBank-UdL.
Un treball sobre com controlar les pèrdues de nitrogen al medi ambient per l'ús de fertilitzants amoniacals en l'agricultura ha estat la guanyadora del 7è Premi a la Millor Tesi Doctoral que atorga anualment la Càtedra AgroBank Qualitat i Innovació en el sector agroalimentari de la Universitat de Lleida (UdL). El doctor per la Universitat del País Basc-Euskal Herriko Unibertsitatea Adrián Bozal Leorri és l'autor de Nitrification control in the framework of sustainable agriculture: synthetic and biological nitrification inhibitors with ammonium-based fertilizers (Control de la nitrificació en el marc de l'agricultura sostenible: inhibidors de nitrificació sintètics i biològics amb fertilitzants a base d'amoni), que s'endú els 5.000 euros amb què està dotat el premi.

La investigació de Bozal planteja el control de la nitrificació mitjançant l'ús d'inhibidors sintètics o biològics per aconseguir una agricultura sostenible en reduir les pèrdues de nitrogen reactiu al medi ambient derivades de l'ús de fertilitzants, explica el director de la Càtedra, Antonio J. Ramos. El jurat, format per Ramos i els membres del Comitè assessor científic tècnic de la Càtedra n'ha destacat la seua excel·lència científica i l'abordatge d'un problema de contaminació mediambiental amb un enfocament enormement pràctic i de directa aplicació pel sector.

D'altra banda, Héctor Marina García, doctor por la Universitat de Lleó, s'endú l'accèssit -dotat amb 1.000 euros- per Utilización de herramientas genómicas para la mejora genética de los caracteres de rendimiento quesero y las propiedades de coagulación de la leche de oveja (Utilització d'eines genòmiques per a la millora genètica dels caràcters de rendiment formatger i les propietats de coagulació de la llet d'ovella). Aquesta tesi aborda, explica Ramon, "la utilitat de les eines moleculars actuals de seqüenciació i genotipatge a nivell genòmic per estudiar l'arquitectura genètica subjacent als caràcters de rendiment formatger i les propietats de coagulació de la llet".

Precisament, els premis als guanyadors del concurs de tesis, als qual optaven 72 treballs -10 més que en la passada edició-, s'han lliurat avui a la Facultat de Veterinària de la Universitat de Lleó en el marc de la VIII Jornada de la Càtedra 'Els sectors oví i cabrum de llet davant diferents alternatives de producció formatgera'.

TEXT: Comunicació AgroBank/Premsa UdL