Exposició de pintura

Arte por la paz / Moulud Yeslem

Del 20 de maig al 2 de juny de 2014 / Vestíbul de la Facultat de Lletres

Amb motiu de la jornada 'Haima per un Sàhara lliure' que té lloc el proper 29 de maig, la Universitat de Lleida acull obra pictòrica de l'artista sahrauí, Moulud Yeslem, en la mostra Arte por la paz, una exposició que forma part del projecte "Per cada mina una flor". Una inciativa iniciada al 2013 pel pintor per denunciar l'existència del mur més llarg del món després de la muralla xina: el que separa el poble sahrauí al llarg de 2.720 km, amb 9 milions de mines soterrades a banda i banda, al mig del desert.

Moulud Yeslem diu que un pinzell és una arma de lluita, de llibertat i d'expressió que arriba més lluny que els míssils, perquè arriba als cors de la gent sembrant vida. Amb Arte por la paz, aquest artista nascut al 1977als territoris ocupats del Sàhara Occidental, vol denunciar la situació en què viu el seu poble des que el Marroc invadí les seues terres, fa prop de 40 anys. La violència que pateix la població civil als territoris ocupats, l'exili forçós als campaments de refugiats de Tindouf, i l'oblit al qual el sotmet la comunitat internacional.

En paraules de l'escriptor i poeta Fernando Llorente, "els quadres de Mohamed Moulud Yeslem afegeixen color al color de la dignitat d'una existència que humanitza un tros del desert del Sàhara , el més inhòspit . Sobre el llenç posa al descobert el cor sofrent dels campaments, amb la senzillesa i la ingenuïtat - naïf - amb què pot veure un nen, com si fos el nen que va ser molts anys abans el que pinta al seu retorn, ja adult, la innocència d'una terra que és d'altres, i la innocència d'un poble que paga les culpes d'altres".

Moulud signa en vertical, indicant amb això la seva aspiració a seguir creixent i creant. En els seus llenços es fonen línies, cercles, rostres, color i sorra, donant vida a grans i desconegudes obres; nascudes com moltes generacions de sahrauís a l'exili, on es veuen obligats a viure fins ara. A més confessa la seva admiració cap a mestres com Picasso, Leonardo da Vinci,  ja que el seu art servia a la societat com aquest servirà la humanitat.

[+] Arte por la paz
[+] Programa de la jornada 'Haima per un Sàhara lliure'