Descarregar pdf
 

FILMOTECA TERRES DE LLEIDA - CINEULL
GENER / ABRIL 2013

MACRO / El Casanova, d’Alexandre Volkoff
FOSES / El vell i el nou. Solcs del món agroalimentari al cinema
PRIMER PLA / Gus Van Sant: la trilogia de la mort

 
 
El Casanova, d’Alexandre Volkoff

Després de la revolució bolxevic, alguns cineastes russos es van instal·lar a França i van fundar la productora Albatros. Entre ells destacaven personalitats ja consagrades com els actors Ivan Mosjoukine i Nathalie Lissenko, els directors Yakov Protazanov, Alexandre Volkoff i Vladislav Starevitch o els productors Iossif Ermoliev i Alexandre Kamenka, que va dirigir la productora. Les seves obres es caracteritzaren pel seu estil refinat i decadent, però també proper a l’impressionisme francès i a algunes obres del cinema alemany.
 
Més tard, alguns d’ells van retornar al seu país i la resta es va integrar en les diferents indústries que els van acollir. Abans de dedicar-se a la direcció, Volkoff, el director de Casanova, va treballar com a baríton i actor. El film té relació amb les pel·lícules històriques de gran acceptació als anys vint, entre les quals sobresurt el Napoléon de Gance, però destaca sobretot per les seves connotacions sexuals, aspecte que l’ha situat entre les primeres manifestacions d’un erotisme integrat en els circuits comercials. La versió que veurem va ser restaurada per la cinemateca francesa l’any 1985 i va cridar l’atenció sobre l’existència d’una generació russa gairebé oblidada, eclipsada per la portentosa aventura experimental del primer cinema postrevolucionari soviètic.

El vell i el nou. Solcs del món agroalimentari al cinema

Durant aquest curs, l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Agrària de la Universitat de Lleida (ETSEA) commemora quaranta anys d’existència. Com vam fer amb motiu d’idèntica efemèride de la Facultat de Lletres, Filmoteca Terres de Lleida/Cine-ull s’afegeix a la celebració amb un cicle de sis pel·lícules que ofereixen una visió heterogènia i complementària del món agroalimentari, sempre lligat amb les formes de vida tradicionals d’explotació dels recursos, però en tensió permanent amb les innovacions emanades del progrés. Per tal de fer una selecció que il·lustri, en la mesura del possible, els diferents estudis de l’Escola, tan arrelats a l’activitat del propi territori, hem demanat suggeriment als docents, estudiants i personal del centre. El recull s’inicia amb Staroye i novoye, de Sergei Eisenstein, un cant a la col·lectivització agrària en la seva versió revolucionaria soviètica i un experiment constructivista digne d’aquest gran teòric del muntatge.
Val a dir, ni que sigui de passada, que l’encertat títol del film ens permet donar nom al cicle, alhora que constitueix un feliç contrapunt a l’anterior projecció d’aquest programa.

Amb The Big Country retornem sobre un gènere al qual hem dedicat especial atenció els darrers anys. Es tracta d’un western clàssic de William Wyler, centrat en els drets sobre els usos de l’aigua en disputa entre dues famílies de terratinents. Els problemes derivats de l’alimentació humana es fan patents a Soylent Green, un torbador relat de ciènciaficció distòpica obra de Richard Fleischer. Tasio, de Montxo Armendáriz, reflexiona sobre alguns aspectes de l’explotació dels recursos forestals en forma de colpidor drama rural.

Seguidament, ens apropem a l’obra d’un dels grans documentalistes europeus, Raymond Depardon, que amb la seva trilogia Profyls paysans, de la qual oferim la primera part, revela de manera intimista com el pas del temps ha transformat la vida
camperola del Migdia francès. Tancarem aquest recorregut pels solcs del cinema de temàtica agroalimentària amb Powaqqatsi, segona part de la trilogia qatsi que vam encetar fa un any, un poema audiovisual sobre la transformació del planeta, ple de contrastos a causa de l’activitat humana.

Gus Van Sant: la trilogia de la mort

Gus Van Sant va iniciar la seva carrera en el pas dels anys vuitanta als noranta amb títols com Mala noche, Drugstore Cowboy o My Own Private Idaho, i es va situar així entre els més destacats directors del cinema independent americà. Un període de transició posterior i més comercial culminaria amb Good Will Hunting, amb un menyspreat, tot i que interessant, remake de Psycho i amb Finding Forrester. Amb Gerry, però, es produeix un canvi radical i inicia la que es coneix com trilogia de la mort, completada per Elephant i Last Days. En aquestes l’estil de Van Sant es desprèn de tot l’accessori, els diàlegs i la narració es tornen essencials i es fa patent la influència, declarada, de l’hongarès Béla Tarr en les llargues seqüències de tràveling i en el joc amb els punts de vista. La mort com a element omnipresent, la inspiració en fets reals i el protagonisme de joves aïllats física, emocional o mentalment que trontollen enmig d’una societat que els aliena, són elements comuns en aquest tríptic, que té certa continuïtat a Paranoid Park, atès que funciona com a coda de les tres anteriors. En aquest darrer film, la mort torna a ser protagonista i continua el procés de depuració estilística amb el qual el seu director ha consolidat una consideració autoral de referència per tal d’entendre el cinema dels inicis del segle XXI.
 

 

MACRO / El Casanova, d’Alexandre Volkoff
 
 
DILLUNS 14 de GENER, 19.00h i 22.00h
 
Filmoteca de la UdLCasanova
Alexandre Volkoff, França, 1927, 35 mm, 128’, B/N i C amb tintats, virats i estergits, VMP, IE
 
Casanova és un cavaller aventurer que fascina les dones. La seva naturalesa llibertina el condemna a l’exili. A Rússia és acollit i protegit per la tsarina Caterina II, però la nostàlgia el fa tornar a Venècia, on serà empresonat.

  

FOSES / El vell i el nou. Solcs del món agroalimentari al cinema
 

DILLUNS 21 de GENER, 19.00h i 22.00h

Filmoteca de la UdLStaroye i novoye
Lo viejo y lo nuevo - La línea general

Sergei M. Eisenstein i Grigori Aleksandrov, Unió Soviètica, 1929, DVD, 121’, B/N. VMP, I-rus, SE

La Maria viu en un poble on les velles formes de producció mantenen els camperols en la misèria. Amb un petit grup de pagesos decideixen crear una cooperativa. Aquesta iniciativa preocupa els interessats per mantenir el vell ordre, els quals faran el possible perquè els nous mètodes fracassin.

 
 
DILLUNS 28 de GENER, 19.00h i 22.00h

Filmoteca de la UdLThe Big Country / Horizontes de grandeza
William Wyler, Estats Units, 1958, Blu-ray, 165’, C, VOSE

Dos clans de ramaders es disputen el control sobre una propietat que els garanteix el subministrament d’aigua per al seu bestiar. L’arribada d’un estranger, promès amb la filla d’un dels terratinents, provocarà els recels de tots els que, d’alguna manera, tenen un paper en la disputa.

  
 
DILLUNS 4 de FEBRER, 19.00h i 22.00h

Filmoteca de la UdLSoylent Green / Cuando el destino nos alcance
Richard Fleischer, Estats Units, 1973, 35 mm, 97’, C, VOSE

L’any 2022 Nova York és una ciutat de 40 milions d’habitants. El problema més gran dels mandataris és la provisió d’aliment a una població que només menja «soylent» vermell i «soylent» groc. El llançament d’un nou producte, «soylent» verd, revelarà una realitat traumàtica.

  
 
DILLUNS 11 de FEBRER, 19.00h i 22.00h

Filmoteca de la UdLTasio
Montxo Armendáriz, Espanya, 1984, 35 mm, 95’,Color, VO

La pel·lícula relata les vivències d’un personatge real, Anastasio Ochoa Ruiz, que als catorze anys va començar a exercir com a carboner de llenya i que s’estima més viure al bosc, tot i les penúries que l’empenyen a la caça furtiva, que emigrar a la ciutat a la recerca de les seves comoditats.

  
 
DILLUNS 18 de FEBRER, 19.00h i 22.00h

Filmoteca de la UdLProfils Paysans: l’approche
Raymond Depardon, França, 2001, 35 mm, 88’, C, VOSE

El fotògraf Raymond Depardon s’ha convertit en un dels documentalistes de més prestigi en actiu. Amb aquesta pel·lícula inicia una trilogia que pretén donar una visió àmplia del que ha estat la vida rural i com sobreviu el que en queda, tot centrant-se en el seu component humà.

  
 
DILLUNS 25 de FEBRER, 19.00h i 22.00h

Filmoteca de la UdLPowaqqatsi
Godfrey Reggio, Estats Units, 1988, Blu-ray, 99’, C, sense diàlegs

«Vida en transformació» és el significat del títol de la segona part de la trilogia qatsi, en la quals’aborda la relació que el món occidental manté amb els països subdesenvolupats, que determina l’aprofundiment en les desigualtats entre ambdós móns i limita les possibilitats de progrés dels segons.

  
   

PRIMER PLA / Gus Van Sant: la trilogia de la mort
 
DILLUNS 4 de MARÇ, 19.00h i 22.00h

Filmoteca de la UdLGerry
Gus Van Sant, Estats Units, 2002, 35 mm, 103’, Color, VOSE

Dos joves decideixen abandonar la carretera per endinsar-se en el desert. El que al principi constitueix una aventura innocent es transforma en una tragèdia quan els protagonistes s’adonen del perill de la situació.

 
 
DILLUNS 11 de MARÇ, 19.00h i 22.00h

Filmoteca de la UdLElephant
Gus Van Sant, Estats Units, 2003, 35 mm, 81’, Color, VOSE

La matança a l’Institut Columbine de Portland l’abril de 1999, que va servir de referent perquè Michael Moore realitzés Bowling for Columbine (2002), és recreada per Van Sant per donar forma al seu particular procés de depuració ètic i estètic iniciat amb Gerry.

 
 
DILLUNS 18 de MARÇ, 19.00h i 22.00h

Filmoteca de la UdLLast Days
Gus Van Sant, Estats Units, 2005, 35 mm, 97’, Color, VOSE

Van Sant es va inspirar en la mort de Kurt Cobain, líder del grup Nirvana, per cloure la «trilogia de la mort». En aquesta pel·lícula som testimonis dels últims dies de la vida d’aquest músic que buscava en la solitud un bàlsam per a la seva desesperació.


 
DILLUNS 8 d'ABRIL, 19.00h i 22.00h

Filmoteca de la UdLParanoid Park
Gus Van Sant, Estats Units, 2007, 35 mm, 85’, Color, VOSE.

Un jove skater provoca accidentalment la mort d’un guarda de seguretat. El noi decideix no explicar res a ningú, però com a procés d’alliberament escriu una carta on es revelen tots els conflictes que l’afligeixen.




 
ZOOM / Agramunt, Almacelles, Cervera, La Seu d’Urgell
 

La secció Zoom presenta aquest cop una sessió en col·laboració amb Animac (Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya), pertanyent al Fons de la Filmoteca de Catalunya i consagrada a la figura de Segundo de Chomón, pioner del cinema català i figura reconeguda internacionalment pel que fa al desenvolupament del trucatge d’animació durant el període silent. Tancaran el trimestre dos westerns —The Wild Bunch, obra crepuscular de Peckinpah, i Dead Man, aproximació postmoderna de Jarmush al gènere— i dos títols claus del cinema mundial: l’homenatge de Truffaut a la literatura a Fahrenheit 451 i la mirada irònica de Wilder al món del periodisme a The Front Page

 
AGRAMUNT / Cinema Casal

Divendres, 18/01, 22 h
Casanova
Alexandre Volkoff, França, 1927, 35 mm, 128’, B/N i C amb tintats, virats i estergits, VMP, IE.

Divendres, 15/02, 22 h
Profils Paysans: l’approche
Raymond Depardon, França, 2001, 35 mm, 88’, C, VOSE.

Divendres, 15/03, 22 h
Elephant
Gus Van Sant, Estats Units, 2003, 35mm, 81’, Color, VOSE.

 
 
ALMACELLES / Centre Cultural

Divendres, 22/02, 20.30 h
Casanova
Alexandre Volkoff, França, 1927, 35mm, 128’, B/N i C amb tintats, virats i estergits, VMP, IE.

 
 
CERVERA / Sala Francesc Buireu / Casal de Cervera

Dijous, 31/01, 22 h (Casal de Cervera)
Casanova
Alexandre Volkoff, França, 1927, 35 mm, 128’, B/N i C amb tintats, virats i estergits, VMP, IE.

Dijous, 28/02, 22 h (Sala Francesc Buireu)
Powaqqatsi
Godfrey Reggio, Estats Units, 1988, DVD, 99’, C, sense diàlegs.

Dijous, 21/03, 22 h (Sala Francesc Buireu)
Last Days
Gus Van Sant, Estats Units, 2005, DVD, 97’, Color, VOSE.

 
 
LA SEU D'URGELL / Cinemes Guiu

Dijous, 17/01, 22 h
Staroye i novoye / Lo viejo y lo nuevo - La línea general
Serguei M. Eisenstein i Grigori Aleksandrov, Unió Soviètica, 1929, DVD, 121’, B/N. VMP, I-rus, SE.

Dijous, 21/02, 22 h
Powaqqatsi
Godfrey Reggio, Estats Units, 1988, DVD, 99’, C, sense diàlegs.

Dijous, 21/03, 22 h
Elephant
Gus Van Sant, Estats Units, 2003, DVD, 81’, Color, VOSE.

 
 
MOLLERUSSA / Teatre l'Amistat

Dijous, 24/01, 22 h
Casanova
Alexandre Volkoff, França, 1927, 35 mm, 128’, B/N i C amb tintats, virats i estergits, VMP, IE.

Dijous, 21/02, 22 h
Powaqqatsi
Godfrey Reggio, Estats Units, 1988, DVD, 99’, C, sense diàlegs.

Dijous, 21/03, 22 h
Last Days
Gus Van Sant, Estats Units, 2005, DVD,
97’, Color, VOSE.

 



MÉS INFORMACIÓ
 

PROJECCIONS I VENDA D'ENTRADES

Totes les sessions (excepte secció Zoom): CAIXAFÒRUM LLEIDA, Av. Blondel, 3. 25002 · tel. 973 27 07 88.

La venda d’entrades serà les 24 hores a través de Ticketmaster i en horari d’atenció al públic al CaixaForum Lleida.

Secció Zoom: La venda d’entrades serà en horari d’atenció al públic al mateix local de projecció.

Tàrrega: Cinemes Majestic, Av. Catalunya, 54 · 25300 · tel. 973 31 07 31 
Agramunt: Cinema Casal, Rda.dels comtes d’Urgell, s/n, tel. 973 39 00 57 /
Almacelles: Centre Cultural, C. Sant Jaume, 46, tel. 973 74 23 45 /
Cervera: Sala Francesc Buireu, C. Manuel Ibarra, s/n / Casal de Cervera, C. Hospital, s/n, tel. 973 53 04 88
La Seu d’Urgell: Cimenes Guiu, Av. Salòria, 55, tel. 973 35 01 66.


Aspectes organitzatius i preus

Totes les seccions (excepte Aula de Cinema): Destinades al públic en general.

Entrada general 3€.  Entrada reduïda (carnet jove, d'estudiant de la UdL, aturats i jubilats) 2€.  Abonament 10 sessions, entrada general, 25€. Abonament 10 sessions, entrada reduïda, 15€.  Els abonaments no tenen caducitat. Algunes sessions especials, degudament anunciades, seran d'entrada gratuïta i només limitada per l'aforament de la sala.

Adreça de contacte: info@filmotecaterresdelleida.net

Equip

Comissari: Sandro Machetti. Programadors: Antonio Romero, Oriol Bosch. Gestió i difusió: Jordi Larios. Amb la col·laboració de SCINIAA (Seminari de Cinema i Arts Audiovisuals, Departament d'Història de l'Art i Història Social, Facultat de Lletres, Universitat de Lleida).

Abreviatures

B/N: blanc i negre. C: color. I-anglès: intertítols en l’idioma que s’indica. IC: intertítols en català. IE: intertítols en castellà. S-anglès: subtítols en l’i dioma que s’indica. SC: subtítols en català. SE: subtítols en castellà. VC: versió catalana. VE: versió castellana. VM: versió muda. VMP: versió muda postsincronitzada. VO: versió original. VOS-anglès: versió original amb subtítols en l’idioma que s’indica. VOSC: versió original amb subtítols en català. VOSE: versió original amb subtítols en castellà. VOTS: versió original amb traducció simultània.


Filmoteca/Cine-ull es reserva el dret de modificar aquest programa per raons de força major.
 

[+] FILMOTECA TERRES DE LLEIDA / GENER-ABRIL 2013 (PDF)


 
Organitzadors de la Filmoteca Cine-Ull de la UdL

print enrera pujar


   Darrera modificació: