Ramon Borràs fotògraf / Lleida: de la Postguerra als anys seixanta

Del 28 de novembre de 2013 al 19 de febrer de 2014
Sala d'Exposicions del Centre de Cultures. Campus de Cappont. Planta (-1)

Fins al 27 de juny de 2014 / Claustres de la Facultat de Lletres

Una norantena d'instantànies de Lleida, realitzades per Ramon Borràs Vidal (1914-1970), conformen aquesta exposició que es podrà visitar fins al 17 de gener al Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera de la UdL. La mostra ofereix un autèntic passeig per la memòria de la ciutat. Carrers, negocis i trobades populars conformen el paisatge d'aquest aficionat a la fotografia que va donar suport en imatge a les publicacions de l'historiador Josep Lladonosa.

Borràs va ser un conegut escultor tallista que va experimentar amb reactius, tècniques i equipaments fotogràfics. "Les imatges expliquen la seua ciutat, l'entorn dels barris on vivia i treballava, les festes i tradicions, el comerç, la pagesia i la relació amb els seus veïns", destaca un dels comissaris de la mostra, el responsable del Servei de Reproducció d'Imatge de la UdL, Xavier Goñi.

Entre les fotografies que conformen el llegat de Ramon Borràs- que es guarda a la Universitat de Lleida- trobem edificis ja desapareguts com l'antic Palau Episcopal del carrer Tallada, l'església de Sant Pere, la presó de la plaça Cervantes o el mercat de Sant Lluís. Un altre dels comissaris de l'exposició, l'historiador Joan Sagués, explica que les imatges escollides "ens parlen d'una Lleida que s'estava preparant per encarar les transformacions urbanístiques i socials que es van produir durant la segona meitat del segle XX".

Més enllà dels escenaris físics, el paisatge ciutadà que retrata Borràs passa per moltes escenes associades a l'oci com la Festa Major, la Fira de Sant Miquel, les Basses d'Alpicat o les celebracions religioses. La vida econòmica queda reflectida en aparadors i interiors de comerços històrics de la capital del Segrià.

Lleida-foto-RamonBorras
Foto: Arxiu Borràs-UdL