Exposició / Del 2 al 30 de març de 2012
Hall de la planta -1 de l'Escola Politècnica Superior de la UdL / Campus de Cappont

Amb "A" d'AstrònomA

Exposició organitzada amb motiu de la celebració del 8 de març, Dia Internacional de les Dones, pel Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats de la Universitat de Lleida i el Departament d'Astronomia i Meteorologia de la Universitat de Barcelona. La mostra està dedicada a astrònomes de diferents segles i països, l'aportació a l'Astronomia de les quals ha tingut rellevancia mundial.

Inauguració: 5 de març de 2012 a les 18.00 h. a la planta -1 de l'Escola Politècnica Superior (c/Jaume II, 69) de la Universitat de Lleida.

Exposició Dones astrònomes a la Universitat de Lleida

En totes les èpoques de la història ens trobem amb astrònomes que han dedicat els seus dies, i les seves nits, a l'estudi dels cossos celestes. Aquesta mostra ens recorda a moltes d'elles, des d'Aglaonike que predeia eclipsis de Lluna a la Grècia clàssica a Caroline Herschel que va descobrir estels i va estudiar les estrelles binàries en el segle XVIII. I també moltes investigadores que en l'actualitat són punta de llança en l'avantguarda d'aquesta ciència. A través d'una sèrie de panells es fa un recorregut entre les principals fites de l'astrofísica i al paper fonamental que ha tingut la dona des de l'antiguitat fins als nostres dies. El descobriment dels púlsars, l'estructura a gran escala de l'Univers, o la mesura de les distàncies estel·lars passegen davant els nostres ulls explicades d'una manera divulgativa i amena.

En la preparació de la mostra han participat nou astrònomes de diferents centres d'investigació, entre elles Josefina Ling, de la Universitat de Santiago de Compostel·la i comissària de l'exposició al costat de l'astrònoma Eulalia Pérez Sedeño. Per a Ling l'objectiu de l'exposició és "mostrar l'astronomia des d'una nova perspectiva, tenint en compte la visió i les aportacions d'algunes dones que han estat astrònomes il·lustres".

Tant Ling com Sedeño han estat dues de les científiques encarregades de seleccionar els continguts dels 13 panells que la conformen, 9 dedicats a conceptes astronòmics, dos a la contextualització històrica i a mostrar la relació entre astronomia i cultura, un de recopilatori amb els noms de 116 astrònomes espanyoles, i un últim de presentació.

[+] Més informació
baixcorva