Exposició organitzada pel Grup de Periodistes Ramon Barnils -GPRB-
Ramon Barnils (1940-2001). Un periodista de referència

Del 10 de març al 4 d'abril de 2008
Ramon Barnils, exposició a la Universitat de Lleida Vestíbul Planta -1 Edifici Polivalent
(Campus de Cappont)

L'exposició "Ramon Barnils, un periodista de referència" vol incidir en la importància de promoure la pràctica d’un periodisme rigorós, que combati el dirigisme i promogui la reflexió. Alhora, vol subratllar la necessitat de fer periodisme en català i des d’una òptica catalana, tal com Barnils defensava.

Coincidint amb el cinquè aniversari de la seva mort, donar a conèixer les diferents facetes periodístiques de Ramon Barnils (articulista, entrevista radiofònica, periodisme d’agència, reporter, professor de periodisme i periodisme d’investigació) és donar a conèixer una figura de primer ordre en el periodisme del nostre país.

Explicant aquestes facetes professionals el Grup de Periodistes Ramon Barnils pretén explicar com es poden treballar aquests àmbits de la professió de la qual formaran part quan acabin els estudis i fer-los reflexionar sobre quins són els seus referents professionals.

Per incidir sobre el debat de quins són els referents del periodisme del demà, l’exposició recorrerà les facultats de periodisme i de comunicació dels Països Catalans. D’aquesta manera, està previst que l’exposició passi per Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears i la Catalunya Nord.

Dilluns 10 de març, 20.00 hores
Vestíbul planta (-1) Edifici Polivalent (Cappont)

Inauguració de l'exposició Ramon Barnils (1940-2001). Un periodista de referència, a càrrec de Jaume Barrull (vicerector d'Activitats Culturals i Projecció Universitària de la UdL) i Miquel Pueyo (delegat de la Generalitat a Lleida).

L'Exposició

L'exposició està formada per sis plafons, cadascun dels quals aborda una faceta professional concreta de Ramon Barnils:

1. Presentació i biografia
2. El reporter
3. L'articulista
4. A la ràdio
5. Periodista d’investigació
6. Amic, referent

Alguns dels plafons incorporen una pantalla de televisió on es projecten diverses càpsules documentals sobre les diverses facetes d’en Ramon Barnils que s'han editat per a l'exposició. D'altres duen un sistema d'àudio per tal d'escoltar intervencions d'en Ramon en programes de ràdio.

Ramon Barnils (1940-2001). Un periodista de referència. Exposició a la Universitat de Lleida

Ramon Barnils

Periodista rigorós, articulista provocador, comentarista radiofònic polèmic, treballador incansable. La feina de Ramon Barnils des de les pàgines de revistes i diaris (Tele/eXprés, El Temps, Avui, Solidaridad Obrera, Diario de Barcelona...) i des dels micròfons de Catalunya Ràdio no deixava indiferent ningú. Cinc anys després de la seva mort, la seva manera d'exercir la professió continua sent un referent per als que van compartir amb ell les redaccions o que el llegien i escoltaven.

El Grup de Periodistes Ramon Barnils vol donar-lo a conèixer entre les noves generacions de periodistes, entre els joves que s'estan formant a les universitats, perquè s'apropin a una manera de fer periodisme que és difícil de trobar en el panorama comunicatiu actual.

L'exposició es va inaugura als Premis d'Octubre a València a finals del mes d'octubre del 2007 i actualment visita les principals facultats de comunicació dels Països Catalans.

Grup de Periodistes Ramon Barnils

El Grup de Periodistes Ramon Barnils es va començar a gestar fa més de deu anys amb la intenció de crear un punt de trobada per als periodistes que compartíem una mateixa idea de periodisme rigorós, crític, feti pensat des dels Països Catalans. Després d’uns anys de trobades informals, i poc després de la mort de Ramon Barnils, el col·lectiu es va constituir formalment el febrer de 2002.

Actualment, el Grup de Periodistes Ramon Barnils treballa en la difusió i la defensa d’un periodisme rigorós i un espai comunicatiu propi, que uneixi la cultura i la llengua.

MÉS INFORMACIÓ

Dossier Exposició Ramon Barnils (1940-2001). Un periodista de referència