Exposició "Fotògrafes pioneres a Catalunya"

Exposició Fotògrafes pioneres a CatalunyaL'exposició "Fotògrafes pioneres a Catalunya. Genealogia d'un segle de fotografia", de l'Institut Català de les Dones, rescata l'obra de les primeres generacions de fotògrafes a Catalunya i exposa, per primera vegada, les fotografies inèdites de 12 dones, realitzades des de mitjans del segle XIX fins al principi de la dècada dels setanta del segle XX.

Les fotografies exposades i la reconstrucció de les biografies de les autores permeten recuperar el treball de les dones que es van dedicar de forma sistemàtica a la fotografia abans de la coneguda generació contemporània de fotògrafes professionals catalanes, que es van inciar en aquest camp els anys seixanta. La fotògrafa Colita i la historiadora Mary Nash són les autores d'aquesta tasca de recuperació històrica que és l'exposició "Fotògrafes pioneres a Catalunya. Genealogia d'un segle de fotografia".

Des de l'Institut Català de les Dones, la recuperació i visibilització de la tasca desconeguda fins ara de les dones fotògrafes a Catalunya suposa un pas més en l'objectiu d'impulsar tot un conjunt de transformacions culturals encaminades a incorporar en tots els àmbits socials el reconeixement de les experiències de les dones, així com avançar en la contrucció de nous referents de relació entre dones i homes, basats en el respecte i en l'acolliment de la diferència sexual.

En el marc d'aquesta recuperació de memòria, les dones fotògrafes juguen un paper fonamental. Per una banda, com a a transgressores, ja que totes elles van haver de superar les restriccions socials de gènere per obrir-se camí en un univers exclusivament masculí. I, per altra, com a testimonis d'una visió particular de la societat, que trobem plasmada en les seves imatges, trencadores del model patriarcal que les limitava.

Les 12 fotògrafes catalanes protagonistes d'aquesta exposició són Anaïs Napoleón, Dolores Gil de Pardo, Carme Gotarde Camps, Maria Serradell Sureda, Madroñita Andreu, Montserrat Vidal i Barraquer, Carme García de Ferrando, Rosa Szücs de Truñó, Roser Oromí Dalmau, Roser Martínez Rochina, Montserrat Sagarra i Joana Biarnés.

Exposició

L'Institut Català de les Dones ha editat també el catàleg de l'exposició, i ha dedicat el calendari 2006 a les dones fotògrafes.

La mostra es pot visitar del 18 al 29 de setembre, de dilluns a dissabte, de les 8 a les 22 hores, a l'edifici Polivalent del Campus de Cappont, C/ Jaume II, 71 - Campus Cappont.

Inauguració el proper 18 de setembre, a les 19.00 hores.

fletxa-grisMés informació:

Fotògrafes pioneres a Catalunya