Joves i professionals debaten a la UdL sobre la salut mental

La pandèmia ha fet créixer la simptomatologia fòbica, depressiva i ansiosa entre el jovent

jornadajovessalut
Un moment de la jornada. FOTO: Mario Gascón
Joves i Salut mental. Acollir i acompanyar el jovent en moments de crisi és el títol de la jornada que ha tingut lloc aquest matí a l'Auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera de la Universitat de Lleida (UdL), a Cappont.

Organitzada per la Paeria, en col·laboració amb la UdL i la Fundació Catalana de l'Esplai, i el suport de l'Institut Català de les Dones i el Ministeri de Sanitat, la trobada ha combinat la participació de persones joves i de professionals de l'atenció a aquest col·lectiu.

Els primers han explicat les seues inquietuds i problemàtiques vitals, marcades sobretot per la pressió pels estudis i del món digital i la incertesa sobre el futur. Els professionals, per la seua banda, han constatat que la pandèmia ha fet aflorar problemes que ja existien i ha generat un augment de la simptomatologia fòbica, depressiva o ansiosa entre el jovent que cal atendre.

Així, durant la presentació de la jornada, la vicerectora d'Estudiants i Ocupabilitat de la UdL, Montse Rué, ha apuntat que "si abans de la pandèmia, la salut mental de la població general, i dels joves en particular, ja era repte social i sanitari important, la Covid-19, amb els confinaments, les limitacions de la interacció social i la inseguretat laboral, l’ha fet encara més gran".

En aquest sentit, el paer en cap, Miquel Pueyo, ha destacat la importància de la tasca que duen a terme els professionals que treballen en la cura de la salut mental i de l’atenció en general als joves i adolescents.

La jornada s'ha obert amb un petit sketch teatral a càrrec d'estudiantat de batxillerat sobre preocupacions i inquietuds emocionals del jovent com ara la mort i el suïcidi, al qual ha seguit una taula rodona amb alumnat de batxillerat, universitari i experts en  l’atenció a persones joves.

Posteriorment, s'han dut a terme diversos tallers simultanis sobre benestar i fortaleses, detecció i prevenció de problemàtiques de salut mental o joves LGTBIQ, entre d'altres temàtiques, amb l'objectiu d'aportar eines per prevenir i acompanyar les situacions que poden tenir afectar la salut emocional del jovent.

TEXT: Comunicació Paeria/ Premsa UdL