Una prestigiosa bioquímica espanyola inaugura el curs 2009-2010 a la UdL

Margarita Salas, professora d'investigació del CSIC, va ser deixeble de Severo Ochoa

margaritasalas2

La bioquímica asturiana i professora d'investigació del Centre Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) Margarita Salas Falgueras serà l'encarregada d'obrir el curs acadèmic 2009-2010 a la Universitat de Lleida. L'acte oficial tindrà lloc aquest dimarts, 22 de setembre, a la Sala d'Actes de l'edifici del Rectorat a partir de les 12.15h del migdia.

Salas pronunciarà una lliçó inaugural titulada Mujer y ciencia, en què repassarà les principals figures femenines en l'àmbit científic: des d'Hypatia d'Alexandria fins a la premi Nobel de Medicina Rita Levi Montalcini.

Margarita Salas és la primera dona espanyola que ha ingressat a l'Acadèmica Nacional de Ciències dels Estats Units. Deixeble de Severo Ochoa, ha desenvolupat la seua tasca investigadora en l'àmbit de la biologia mol·lecular. Salas va impartir durant 23 anys l'assignatura de Genètica Mol·lecular a la Facultat de Químiques de la Universitat Complutense de Madrid. Actualment és investigadora Ad Honorem al Centre de Biologia Mol·lecular Severo Ochoa, on continua treballant amb el virus bacteriòfag Phi29.

Entre els nombrosos guardons que ha rebut al llarg de la seua carrera destaquen el Premi Nacional d'Investigació Ramón y Cajal (1999) i el premi Carlos J. Finley de la UNESCO (1991).

Salas considera que les dones cada cop tenen més presència a les carreres científiques i els centres públics de recerca, "tot i que encara existeixen desviacions, particularment als càrrecs més alts". La investigadora recorda que el col·lectiu femení representa el 53% de la Universitat, però només ocupa el 34% de les places de professor titular i el 15% de les càtedres.

L'acte d'inauguració oficial del curs acadèmic 2009-2010 a la UdL serà presidit pel rector, Joan Viñas, i comptarà amb la presència del president del Consell Social, Ramon Roca, i el director general d'Universitats, Josep Ribas.