Un treball sobre el consum domèstic d'aigua, Premi GeoRecerca

El guardó el promou la UdL per estimular l'esperit investigador en geografia

Paula Photos CC BY 2.0
El treball guardonat se centra en el consum domèstic d'aigua. FOTO: Paula Photos (CC BY 2.0)
Consum domèstic dels recursos hídrics, de Ramon Goixart, alumne de l'Institut Almatà de Balaguer, ha estat el guanyador del II Premi GeoRecerca, al qual hi optaven 30 pòsters. Promogut pel Grup de Treball Geoxarxa de l’ICE, el departament de Geografia i Sociologia i la Facultat de Lletres de la Universitat de Lleida (UdL), pretén estimular l'esperit investigador de l'alumnat de segon de Batxillerat des d'una perspectiva geogràfica. Mentre que la primera edició es va dedicar als efectes de la COVID-19, aquesta s'ha centrat en els recursos hídrics i aquest cop també ha estat un alumne de l'Almatà de Balaguer que ha resultat guanyador del premi.

El treball guanyador, tutoritzat Rosa M. Plana Trullols, presenta en un pòster els resultats d'una enquesta de cinc preguntes duta a terme a 63 habitants d'Ós de Balaguer sobre els seus hàbits de consum d'aigua. Les conclusions posen de manifest que no hi ha uns bons hàbits, ja que els habitants no estan suficientment conscienciats.

El jurat, integrat per professorat de la UdL i de secundària, ha valorat la descripció de la problemàtica estudiada, la recollida, el tractament, la validesa i fiabilitat de les dades, l'ús i producció de fonts geogràfiques (gràfics, mapes i/o infografies), la coherència i rellevància de les conclusions, així com l'exposició feta en el vídeo per l'alumne.

A més del primer premi, dotat amb 200 euros d'exempció en la matrícula de primer curs en qualsevol grau que s'imparteixi a la Facultat de Lletres de la UdL, s'ha atorgat un segon i un tercer premi. Es tracta de les recerques: Contaminació del riu Segre en el tram entre St. Llorenç i Balaguer, de Rita Nieves,  també tutoritzat per la professora de l'Almatà de Balaguer, Rosa M. Plana; i El malbaratament de l'aigua en els sistemes de reg a Catalunya, realitzat per l'estudiant de l'Institut Màrius Torres de Lleida, M.Àngels Almacelles, i que ha tutoritzat Imma Esquerda Tamarit.Les alumnes premiades obtindran una excepció de 100 euros si es matriculen en alguns dels graus de la UdL.

Aquests guardons es van lliurar virtualment durant la II Jornada Geogràfica de Recerca que va tenir lloc en format no presencial. Un total de 80 alumnes de 8 instituts van participar en l'activitat que va incloure xerrades dels professors de la UdL, Ramon Batalla i Carles Balasch, la presentació de dos experiències de micro-recerques en geografia a l'aula i la projecció d'un curtmetratge sobre aquesta temàtica.