Un projecte de pròtesis biòniques en 3D guanya el Concurs Idea

La modalitat d'agroalimentació ha quedat deserta

Els creadors d'Invelon Tecnhologies: Invelon Bionics amb un dels autors de Omnisurface. FOTO: UdL

La creació de pròtesis biòniques ultra-realistes no invasives per suplir un membre o la part d’un membre de l'aparell locomotor, tot utilitzant l'escaneig i la impressió 3D, és el projecte guanyador de la tercera edició del Concurs Idea -en la modalitat general- que convoquen la Universitat de Lleida (UdL), l'Ajuntament d'Alcarràs i GLOBALleida per impulsar la creació d’empreses innovadores i/o basades en coneixement tecnològic promogudes per estudiants, graduats o investigadors en formació.

El projecte guanyador, que du per nom Invelon Tecnhologies: Invelon Bionics, és obra de John Amin, estudiant del grau d'Enginyeria electrònica, industrial i automàtica de la UdL i Joan Folguera, graduat en Administració i direcció d'empreses, que han estat premiats amb 4.000 euros.

El segon premi d'aquesta modalitat ha recaigut en Oriol Liarte i Adrià Mateo, estudiants del Màster en Enginyeria Industrial, i Joel Rosell Mirmi, estudiant del grau d’Administració i direcció d'empreses de la UdL, pel projecte Omnisurface, l’estalvi del benestar.

Es tracta d'un sistema calefactor que redueix el consum d'energia destinada a calentar interiors que aprofita la mateixa escalfor que desprèn el cos humà amb un dispositiu que s'instal·la a les parets. Quan el dispositiu està encès, tota la radiació tèrmica que perd el cos li és retornada gràcies al dispositiu. D'aquesta manera, es redueixen les pèrdues energètiques corporals a les convectives i per aquesta raó, es pot sentir el confort tèrmic a una temperatura més baixa, expliquen els seus autors, que han estat guardonats amb 2.000 euros.

Pel que fa a la modalitat d'agroalimentació, que enguany se centrava en l'eficiència energètica, el màrqueting de la fruita dolça, i la conservació de la fruita pel transport a llarga distància, ha estat declarat desert. El jurat, format per Ferran Badia, Ramon Saladrigues i Leticia Carro (UdL), Miquel Serra (Ajuntament d'Alcarràs), Oriol Oró (GLOBALleida), i Francesc Soliva (Fruites Caberol) ha resol no atorgar cap premi "no perquè els treballs no fossin de qualitat sinó perquè no s'ajustaven a les temàtiques específiques de la convocatòria".

En l'edició d'enguany s'han presentat un total 11 projectes, 29 menys que en la passada edició. Els finalistes han estat les idees: Truffins, Banana Lemon i Professor a la carta. L'acte de lliurament dels guardons ha estat presidit pel rector de la UdL, Roberto Fernández, al qual acompanyaven Oriol Oró, delegat de GLOBALleida i Miquel Serra, alcalde d'Alcarràs. Tots tres han agraït la valentia de les persones que s'han presentat al concurs i el seu esperit emprenedor i innovador, així com la col·laboració de les empreses lleidatanes que patrocinaven els premis.