Treballs de final de grau i màster amb vocació social

La FDET presenta els dels dos darrers cursos, amb temes com el turisme inclusiu

ApS
Presentació d'un dels treballs. / Foto: FDET-UdL
Rutes pel centre històric de Lleida de la ma de persones sense llar per trencar estereotips i prejudicis, un pla de millora de la gestió del magatzem del servei de distribució d'aliments d'Arrels sant Ignasi, paquets turístics per a persones amb mobilitat reduïda, o com pot adquirir la nacionalitat espanyola un menor nascut en un camp de persones refugiades, són alguns dels temes abordats en els Treballs de Final de Grau (TFG) i de Màster (TFM) amb metodologia d'Aprenentatge i Servei (ApS) de la Facultat de Dret, Economia i Turisme (FDET) de la Universitat de Lleida (UdL).

Una jornada de presentació ha servit per conèixer amb més detall 7 dels 10 treballs presentats durant els cursos 2019-2020 i 2020-2021, 7 realitzats per noies i 3, per nois. Els han fet en col·laboració amb Creu Roja, Càritas Diocesana de Lleida, Arrels Sant Ignasi, l'Associació d'Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances (ADICAE), la Federació Allem, ASPID i Salut Mental de Ponent.

L'ApS combina processos d'aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte perquè l'alumnat que la tria es formi treballant sobre necessitats reals de l'entorn amb l'objectiu de millorar-lo. El curs passat, l’estudiantat de la FDET va presentar 6 treballs amb aquesta metodologia: 4 TFG - 2 d’Administració i Direcció d’Empreses (ADE), 1 de Turisme i 1 del doble grau de Dret i ADE- i 2 TFM del màster en advocacia. Aquest 2020-2021 se n’han fet quatre:  3 TFG (1 de Turisme, 1 d’ADE i 1 de Dret) i 1 TFM del màster en advocacia.

En la jornada d'aquest dijous s'han presentat els següents treballs: El consum online: més enllà de comprar (Iris Dolcet Ribes i ADICAE), Es poden realitzar unes vacances accessibles al Pallars Jussà? (Ferran Burgués Roca i ASPID), Formes d'accés alternatives a l'habitatge (Núria Solé Lohan i Arrels Sant Ignasi), Turisme inclusiu - Lleida des del carrer (Najoua Tami Messaoudi i Arrels Sant Ignasi), La adquisición de la nacionalidad española ex iure soli por un menor extranjero nacido en un campo de refugiados (Alba Ortiz Almansa i Creu Roja), Pla de millora logística de la gestió del magatzem del servei de distribució d'aliments (Víctor Rojas Soriocó i Arrels Sant Ignasi) i Tratamiento de la salud mental en el marco jurídico de protección de las personas con discapacidad psicosocial (Maria Giménez Ripollés i Salut Mental de Ponent).

"Davant un món travessat per fortes desigualtats, mancat de justícia social, on es vulneren els drets humans i es sobreexplota el medi comú, des de la Universitat ens hem de plantejar també quin coneixement transmetem i generem per no perpetuar-ho i preparar al nostre estudiantat pels grans reptes que li tocarà d'encarar", ha destacat la coordinadora de Compromís Social, Igualtat i Cooperació de la UdL, Núria Camps.

La vicedegana de Relacions Institucionals i Ocupabilitat de la FDET, Eva Martín, ha volgut agrair a l'estudiantat, el professorat tutor i les entitats col·laboradores haver dut a terme aquests treballs "malgrat les dificultats amb les què s'han trobat totes les parts durant aquests dos cursos", marcats per la pandèmia de COVID-19. De fet, la jornada de presentació del curs 2019-20 no es va poder dur a terme pel confinament del Segrià.