Revista internacional sobre incendis forestals promoguda des de la UdL

Trimestral i en línia, s'adreça a professionals i voluntaris dels territoris de parla hispana

DomingoMolinaTallafocsUdL
El professor Domingo Molina, n'és el promotor i l'editor. FOTO: UdL
Revista Incendios y Riesgos Naturales és una nova publicació internacional en línia promoguda des de la Universitat de Lleida (UdL), "per divulgar i compartir els fonaments, els reptes i les lliçons apreses sobre incendis forestals i altres emergències en el medi natural entre professionals i voluntaris -no tots amb formació acadèmica- majoritàriament de països de parla hispana". Així ho explica el seu promotor, editor i director, el professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària de la UdL, Domingo Molina.

La revista, escrita en castellà i de periodicitat trimestral, compta amb un equip editorial integrat per professorat d'universitat i per personal tècnic superior en serveis de protecció civil i en bombers forestals de l'Estat espanyol, Argentina i Portugal. Compta també amb col·laboradors i revisors d'arreu de l'Estat, d'Amèrica Llatina i de països europeus amb llengües properes a l'espanyol.

La publicació pretén omplir el dèficit que, afirma Molina, existeix actualment pel que fa a informes operatius destinats al públic tècnic i gestor. "No se sol mostrar l'impacte de la gestió forestal o de l'absència de la mateixa en els règims operatius d'extinció. Sembla que el món dels incendis s'està tornant asimètric cap a l'extinció en detriment de la gestió".

És per això, i davant les recerques que recopilen i analitzen dades operatives buscant correlacions i tendències, però que no sempre analitzen els processos, explica el professor de la UdL, s'hauria d'usar la recerca basada en intel·ligència artificial i Big Data, a partir del món operatiu i amb l'assessorament pròxim dels gestors, tècnics i bombers forestals.

Després d'un primer número que va sortir a finals del 2020, ja està a punt de sortir el segon. Es podran llegir, entre d'altres, articles sobre la igualtat de les dones en les emergències, la borrasca Filomena, diferents experiències en inundacions, noves visions sobre l'organització de les extincions, o com ha afectat la pandèmia per COVID-19.

La revista està agermanada amb la Fundació Pau Costa, i té patrocini de cinc agències i empreses.