Primer tast del projecte ALMIA amb estudiantat de secundària

Almatret acollirà un Centre de reinterpretació de l'energia on participa la UdL

almia
Visita a un dels parcs eòlics. FOTO. Almia
Alumnat de secundària de l'INS de Seròs ha estat el primer a fer un tast del què serà el futur Centre de reinterpretació de l'energia d'Almatret, una de les accions més emblemàtiques del projecte ALMIA (ALMatret + energiA) que gestiona l'ajuntament del municipi en col·laboració amb la Universitat de Lleida (UdL) i on també hi col·laboren docents de secundària.

Els estudiants van poder participar en una prova pilot de tallers de ciència i tecnologia per treballar els aspectes de producció, transport, emmagatzematge i ús responsable de l'energia, així com en les 'rutes de l'energia' que inclouen visites a parcs eòlics i horts solars. Demà i demà passat serà el torn dels alumnes de segon d'ESO de l'INS Joan Solà de Torrefarrera, mentre que la setmana passada van conèixer el projecte professors d'instituts de Catalunya.

El Centre, que l'Ajuntament preveu que estigui en funcionament a finals d'any, suposarà inversió de 300.000 euros i compta amb finançament del Pla Únic d'Obres i Serveis de Catalunya (PUOSC) i de la Diputació. El seu objectiu és conscienciar el jovent sobre un consum energètic eficient i sostenible a través dels tallers, les rutes, i la part museística i interpretativa, que inclourà una sala de realitat augmentada.

El projecte ALMIA té com objectiu convertir Almatret en un lloc de referència per l’experimentació i divulgació del coneixement en matèria d’energia, especialment de les energies renovables. Aquest petit municipi del Segrià, a prop de la central d'Ascó i del pantà de Riba-roja, compta amb tres parcs eòlics i dos centrals solars, "un important patrimoni cultural i una ubicació geogràfica privilegiada que complementa l’oferta de formació sobre energies renovables", explica Isabel de l'Arco Bravo, responsable del grup de recerca EDO-UdL que porta la part educativa del projecte.

Almia inclou també les proves pilot sobre emmagatzematge d'energia termosolar que s'estan duent a Almatret des del 2017 gràcies al grup de recerca GREiA de l’Escola Politècnica Superior en el marc del programa Horitzó 2020, finançat per la Unió Europea.