Premis Recerca Jove per a tres alumnes de la UdL

PremirecercaJoveUdL
D'esquerra a dreta la Mar, el Pau i la Vanina. FOTO: UdL

Mar Ariza, Pau Gómez i Vanina Vergara, estudiants de primer curs d'Enginyeria agrària i alimentària, Història de l'art i gestió del patrimoni artístic, i Infermeria i Fisioteràpia de la Universitat de Lleida, respectivament, són tres dels més dels més de noranta guardonats enguany amb el Premi Recerca Jove de la Generalitat de Catalunya.

Aquests premis, hereus dels CIRIT que atorgava el Consell Interdepartamental de Recerca i Innovació, estan destinats a fomentar l'esperit crític entre el jovent i distingeixen els treballs de recerca, tant de tipus experimental com teòric, que els alumnes realitzen a partir del segon cicle d'ensenyament secundari, amb suport dels seus tutors.

El treballs dels alumnes de la UdL són Teledetecció del blat de moro, de Mar Ariza, Documentant els records, de Pau Gómez, i Plantes mediterrànies i cremes solars, de Vanina Vergara.

Pel que fa al primer, va ser realitzat com a treball de recerca a batxillerat del Col·legi Episcopal de Lleida, i va comptar amb la cotutorització del professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la UdL, José Antonio Martínez Casasnovas, gràcies al programa Itinera de la UdL.

Aquesta investigació, que ha utilitzat drons per prendre dades en cultius de blat de moro, ha comprovat que els tractaments amb una fertilització nitrogenada combinada amb adobat mineral amb orgànic (mitjançant l'aportació de purins) són les que aporten les millors condicions per al creixement i desenvolupament d'aquest cereal.

L'estudi va rebre també va rebre també un dels Premis a Treballs de Recerca d'estudiants de batxillerat i cicles formatius de grau superior de la UdL, obtenint la seua autora, la matrícula gratuïta a primer d'Enginyeria Agrària i alimentària.

Documentant els records i Plantes mediterrànies i cremes solars, són dos treballs de recerca a batxillerat de l'Institut Guindàvols de Lleida. El primer recupera els records familiars entorn la Guerra Civil i els contextualitza històricament tant en el marc català com espanyol. El segon, és un treball que combina la botànica, la bioquímica i la biologia cel·lular. A partir de cremes elaborades amb els polifenols de l'olivera, l'alzina i l'aladern de fulla estreta, es va poder comprovar que aquesta darrera és la més efectiva quant a protecció solar.