Pla pilot per implantar l'app antitabac als hospitals catalans

L'ICO s'afegeix al projecte de la UdL, Hesoft Group i el Santa Maria

grup TABAC
Constitució del grup de treball amb membres de la UdL, l'ICO i el Santa Maria Foto: UdL

Sis centres de la Xarxa Catalana d'Hospitals sense fum participaran en un estudi pilot sobre l'aplicació per a mòbils (app) dissenyada per deixar de fumar per la Universitat de Lleida (UdL) i la Unitat de Tabaquisme de l'Hospital Universitari de Santa Maria. L'Institut Català d'Oncologia (ICO) s'ha afegit a la iniciativa, que té com a objectiu final l'aplicació del programa als 84 hospitals de tot Catalunya.

El Santa Maria, l'ICO i la UdL acaben de constituir el grup de treball que impulsarà el pla pilot al mateix hospital lleidatà, l'ICO Hospitalet, l'Hospital Universitari Vall d'Hebron (Barcelona), l'Hospital de Sant Joan de Déu-Althaia (Manresa), la Clínica del Vallès (Sabadell) i l'Hospital Universitari Sant Joan (Reus). Aquests sis centres sanitaris ja han confirmat la seua participació i n'hi ha tres més pendents de fer-ho.

El professor de la Facultat de Medicina de la UdL i responsable de la Unitat de Tabaquisme del Santa Maria, Francesc Abella, explica que l'objectiu d'aquesta app antitabac és "minimitzar al màxim el risc de recaiguda dels pacients que han deixat de fumar, tot oferint-los un contacte continu amb els professionals sanitaris a través d'una xat similar al WhatsApp". A més, els usuaris reben missatges periòdics de control amb estadístiques i els assoliments en relació als dies sense fumar, els diners estalviats i els efectes positius en la salut que suposa l'abstinència.

L'aplicació -disponible en català, castellà i anglès- va ser dissenyada pel grup de recerca de Computació distribuïda de l'Escola Politècnica Superior (EPS) de la UdL i de l'start up sorgida del Trampolí Tecnològic de la UdL especialitzada en el disseny i desenvolupament de solucions de telemedicina, Hesoft Group. Està vinculada a Shuite TControl, una plataforma amb una comunicació bidireccional que pot ser adaptada a diverses aplicacions, com aquesta del tabac o la també desenvolupada per la UdL per al control de pacients hipertensos.

Precisament la Unitat de Tabaquisme organitza aquest divendres a la Universitat de Lleida l'onzena edició de la Jornada de Tabaquisme, centrada enguany en les patologies del tabac. En la trobada, que tindrà lloc a l'auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera, al campus de Cappont, els experts analitzaran temes com ara l'impacte del consum de tabac en les malalties reumàtiques o a les artèries perifèriques.