Pedalar per carregar dispositius mòbils

És el projecte guanyador del III Concurs d'Idees Sostenibles de la UdL

PremiIdeesSosteniblesUdL2015
Avilla lliurant els premis a Ferran i Bitterhoff Foto: UdL

Fabricar i instal·lar carregadors de dispositius mòbils que funcionen amb pedals als diferents campus de la Universitat de Lleida (UdL). Aquest és el projecte guanyador del tercer Concurs d'Idees Sostenibles de la UdL, proposat per un membre del Personal d'Administració i Serveis (PAS) i dotat amb 500 euros en metàl·lic i 200 més en productes de la botiga Údels. El segon premi ha estat per a un estudiant de Ciències Biomèdiques, que planteja reutilitzar els llibres de text de l'alumnat a través del Servei de Biblioteca i Documentació. Rebrà 300 euros en metàl·lic i 200 en productes de la UdL.

El projecte Mobicis, de Santiago Bitterhoff, proposa seguir l'exemple d'universitats com la d'Amsterdam o Hasselt (Bèlgica), que compten amb instal·lacions per carregar telèfons mòbils, tauletes i ordinadors portàtils amb l'energia que generen els mateixos usuaris pedalant. A banda de l'estalvi en electricitat i l'oportunitat de fer exercici, la seua idea incorpora una vessant docent. Planteja que sigui l'estudiantat de l'Escola Politècnica Superior (EPS) qui dissenyi el prototip, primer a partir de materials reciclats i després amb peces noves per tenir un model més durador.

Si finalment la la Universitat de Lleida decideix aplicar aquest projecte, el primer carregador a pedals s'instal·laria a l'EPS, al campus de Cappont, on també s'ha muntat un carregador solar per a mòbils. Després, s'anirien implementant a la resta de campus de la UdL, depenent de la demanda.

El projecte Me'l deixes, de Pau Ferran, se centra en el préstec de llibres de text propietat de l'alumnat a altres companys, a través del Servei de Biblioteca i Documentació de la UdL. "Fomentant la cultura de la reutilització es reduirien la despesa per a l'estudiantat en material educatiu i la realització de fotocòpies, que és una pràctica il·legal", explica. Qui cedeixi els seus llibres tindria avantatges, com ara la possibilitat de més renovacions en el préstec d'un altre llibre de la biblioteca.

L'objectiu del Concurs d'Idees Sostenibles és incentivar la comunitat universitària a dissenyar accions positives que ajudin a reduir l'impacte mediambiental. El vicerector de Campus de la UdL, Jesús Avilla, ha presidit aquesta tarda el lliurament dels guardons a la Sala de Juntes de la Facultat de Dret i Economia, en l'última jornada de la 5a Setmana de la Sostenibilitat.