Nou observatori per frenar el despoblament de les zones de muntanya

Impulsat per la UdL i l'associació espanyola que aglutina aquests municipis

ObservatoriMunicipisMuntanyaUdL
D'esquerra a dreta: Sànchez, Boya, Roberto Fernández i Ganau Foto: UdL
La Càtedra Repsol de Competitivitat i Desenvolupament Regional de la Universitat de Lleida (UdL) i l'Associació Espanyola de Municipis de Muntanya (esMONTAÑAS) impulsaran la creació d'un observatori que té com a principals objectius frenar el despoblament d'aquestes zones i potenciar el seu progrés. Per fer-lo realitat, el rector de la UdL, Roberto Fernández, i el president d'esMONTAÑAS i senador del PSC, Paco Boya, han signat avui un conveni de col·laboració.

L'Observatori de les Zones de Muntanya serà un espai per a l'estudi i el disseny d'accions que ajudin a combatre la pèrdua d'habitants d'aquests municipis - que en alguns llocs del Pirineu arriba fins el 50% en les últimes dècades-, impulsar el desenvolupament social i econòmic, millorar la qualitat de vida dels ciutadans, preservar els seus valors, sensibilitzar la societat envers a les seues problemàtiques i potencials, i impulsar projectes respectuosos amb el medi ambient.

"A l'Estat, el 80% de la població es concentra al 20% del territori i a la muntanya, els habitants s'aglutinen sobretot a les capitals de comarca", ha explicat Boya. El president d'esMONTAÑAS ha denunciat que "les Administracions de vegades ho veuen com a zones perdudes, condemnades a la desertització". En aquest sentit, ha assegurat que "la Universitat és el nostre còmplice per abordar el drama del despoblament rural". De la seua banda, el rector Roberto Fernández ha afegit que "la UdL no només vol ser còmplice, sinó sòcia en aquesta tasca social".

L'Observatori de les Zones de Muntanya vol oferir un marc de cooperació i d'intercanvi obert a la participació d'administracions públiques i entitats privades. La Càtedra Repsol de Competitivitat i Desenvolupament Regional de la UdL realitzarà els estudis que es proposin i coordinarà aquells treballs que ho requereixin per la seua complexitat. Entre aquests, els relacionats amb el paper de les muntanyes en el procés de canvi climàtic. El conveni també contempla accions formatives i de difusió de resultats.

A l'acte també han assistit el director de la Càtedra Repsol i professor de la UdL, Joan Ganau, i l'alcalde de Ribera de Cardós i membre de l'executiva d'esMONTAÑAS, Llorenç Sànchez, que ha destacat que un dels objectius de l'Observatori és "atansar la muntanya a la ciutat".