Manel Lladonosa Vall-llebrera, premi Mensa al coneixement honorífic

En l'àmbit científic i tecnològic ha estat guardonada Olga Martín Belloso

Premiats Mensa bona
El lliurament dels premis va tenir lloc al PCiTAL. FOTO: PCiTAL
L'historiador Manel Lladonosa Vall-llebrera, professor als estudis universitaris de Lleida des de 1972 fins a al 2016, va rebre ahir el Premi Mensa al coneixement honorífic, en un acte que va tenir lloc a l'Auditori Joan Oró del Parc Científic. Es tracta d'un dels guardons anuals que atorga el grup local de Lleida de l'Associació de persones amb altes capacitat Mensa i que correspon a l'edició del 2020, ja que l'acte de lliurament no s'havia fet encara degut a la pandèmia.

Catedràtic d'història contemporània, Lladonosa ha estat director del departament d'Història i degà de la Facultat de Lletres de la Universitat de Lleida. Ha investigat sobre història del moviment obrer, el nacionalisme català, i la història de les terres de Lleida a l'època contemporània. Entre les seues darreres publicacions destaca Progrés i República. Miquel Ferrer i Garcés (1816-1896) (Pagès Editors, 2018).

Reconegut amb la Creu de Sant Jordi (2005) i la medalla d'honor de la Xarxa Vives d'Universitats (2018), Manel Lladonosa té també una àmplia trajectòria en l'àmbit associatiu. Vocal de la junta d’Òmnium Cultural, president de l’Ateneu Popular de Ponent, de l’Orfeó Lleidatà i de l’Assemblea local de Creu Roja, animador del Grup Francesc Eiximenis de Lleida, membre del consell general de l'Institut de Recerca i Estudis Religiosos, del Patronat de la Fundació Social Arrels Sant Ignasi, presideix des del 1992 el Patronat Municipal Josep Lladonosa i Pujol d’Alguaire.

D'altra banda, la catedràtica de tecnologia d'aliments i actual vicerectora de recerca i transferència de la UdL, Olga Martín Belloso, va rebre el premi Mensa al coneixement científic i tecnològic. Responsable del grup de recerca Tecnologies innovadores per a l'obtenció d'ingredients i productes alimentaris, és ambaixadora a Espanya de Global Harmonization Initiative i presidenta de la Societat espanyola d'enginyeria d'aliments. Medalla Narcís Monturiol al 2018, va ser la primera dona de l'Estat que va entrar a formar part de la l'Acadèmia internacional de ciència i tecnologia d'aliments, la IUFoST.

El Gar Gar Festival de murals i art que organitza l'Ajuntament de Penelles va ser premiat en la categoria de  coneixement artístic i humanístic, mentre que el Grup Saltó, format per empreses del sector tecnològic dedicades a solucions en indústria 4.0, Smart City, robòtica, logística i salut, instal·lació i manteniment de serveis de telecomunicacions, d’equips informàtics i de transformació digital, va obtenir el Premi Mensa al coneixement emprenedor. Van recollir els guardons, l'alcalde de Penelles, Eloi Bergós, i el fundador i actual director executiu de Grup Saltó, Jaume Saltó.

Les persones premiades van rebre una adaptació, generada per mitjà del càlcul d’il·luminació GI o indirecta, de l'escultura del Pensador de Rodin, reproduïda en una impressora 3D i que vol ser una representació al·legòrica conjunta dels àmbits de la ciència i la tecnologia, les humanitats i les arts i la iniciativa emprenedora.

A l'acte també hi van assistir el gerent del Parc científic i tecnològic agroalimentari de Lleida, Miquel Aran, el vicerector de cultura i extensió universitària de la UdL, Joan Busqueta, el representant de Mensa Espanya, José Beltrán, i el responsable de Mensa a Lleida, Josep Maria Farré, que va anunciar que aquesta serà última edició dels Premis Mensalleida que ara passaran a tenir àmbit estatal i s'anomenaran Premis Mensa Espanya al coneixement.