Les retallades han empitjorat l'atenció a la violència de gènere

Segons un estudi internacional en què ha participat el GESEC de la UdL

matrimonis forçats
Foto: Elda (CC BY-SA 2.0)

La reducció de personal als centres de salut espanyols, conseqüència de les retallades pressupostàries, ha empitjorat l'atenció de la violència de gènere. Així ho revela un estudi liderat per una investigadora de la Universitat Autònoma de Madrid (UAM), en què han participat també investigadores del GESEC de la Universitat de Lleida (UdL) -Laura Otero-García i Èrica Briones-Vozmediano-, el CIBER d'Epidemiologia i Salut Pública (CIBERESP), l'Escola Nacional de Sanitat (ISCIII), la Universitat d'Alacant i la Universitat d'Umeå (Suècia); publicat a l'European Journal of Public Health.

Es tracta d'una recerca independent desenvolupada en el marc del projecte How do primary health care teams learn to integrate intimate partner violence management in Spain, dirigit per Isabel Goicolea Julián, de la Universitat d'Umeå. Compta amb l'aprovació del Comitè d'Ètica de la Universitat d'Alacant i ha estat finançat per la Unió Europea i el Consell Suec per a Vida Laboral i Recerca Social.

Els investigadors han realitzat 145 entrevistes a professionals de salut d'atenció primària (109 dones i 36 homes) en 16 centres de salut de quatre comunitats autònomes. Les conclusions assenyalen que les retallades públiques han augmentat la càrrega de treball del personal sanitari, perjudicant la qualitat de l'atenció. Les mesures d'austeritat també "dificulten el treball en equip i minven la formació continuada dels professionals", en un àmbit tan complex com aquest.

"Cada vegada són més escassos els recursos per a les dones que necessiten ajuda", assegura l'article. A més, "la violència pot agreujar-se segons augmenta la dependència econòmica de les dones, així com per la pèrdua del rol tradicional de 'cap de família' en els homes en atur de llarga durada", afegeix.

MÉS INFORMACIÓ:

Article A qualitative study on primary health care responses to intimate partner violence during the economic crisis in Spain