Les propostes més trencadores, al seminari de teatre de la UdL

El dramaturg Joan Ollé obre demà el programa

IvanMorales
Ivan Morales, actor i guionista, serà un dels professors / Foto: @HelioReguer

Les tendències més avantguardistes del món del teatre tindran un pes específic en el 14è Seminari d'Escriptura Dramàtica i Dramatúrgia Escènica de la Universitat de Lleida (UdL), que es desenvoluparà entre aquest dimarts, 18 de febrer, i el 29 d'abril al campus de Cappont. Les propostes de El Conde de Torrefiel, Panicmap i Prisamata donen cos a un programa que inaugurarà l'actor i director teatral Joan Ollé, amb una trajectòria de gairebé quatre dècades sobre els escenaris, en els que ha dirigit més d'una trentena de muntatges. Mentre, la cloenda anirà a càrrec del mim Carles Martínez, un asturià arrelat a Barcelona considerat un mestre de l'expressió silenciosa.

L'ús de les noves tecnologies serà present gràcies a Panicmap, que la utilitza com a eina dels actors, ballarins, directors i coreògrafs per a comunicar de noves maneres amb el públic. El seu director artístic, Juan Pablo Mendiola, exposarà la creació d'un puzle escènic a través de la tecnologia i les emocions. És el que han fet amb Harket (protocolo), un espectacle interdisciplinari en el que dansa, teatre, humor, música, disseny i video-mapping interactuen a la posada en escena. També és un projecte transmedia, ja que l'espectador pot participar a través de xarxes socials i blocs d'Internet.

Una altra proposta avantguardista és el teatre contemporani de El Conde de Torrefiel, responsable de muntatges com ara La chica de la agencia de viajes nos dijo que había piscina en el apartamentoObserven cómo el cansancio derrota al pensamiento o Escenas para una conversación después del visionado de una película de Michael Haneke. La companyia, col·laboradora habitual del grup de dansa La Veronal, aposta per traduir en escena la realitat contemporània mitjançant la literatura, les arts plàstiques i la coreografia.

La Compañía Prisamata, de la mà de l'actor, guionista i director Ivan Morales, també busca el contacte directe amb el públic. Conegut per la seua participació en sèries televisives com El cor de la ciutat, Nissaga: l’herència, Poblenou o Gran Hotel, també trobem la seua firma com a escriptor a El truco del manco (2008), guanyadora de tres premis Goya. El seu darrer muntatge, Jo mai, l'han definit com "teatre punk". L'obra compta  amb el conegut Àlex Monner, de Polseres vermelles.

Els assistents al 14è Seminari d'escriptura dramàtica i dramatúrgia escènica també podran reflexionar sobre la relació entre llenguatges sensorials i creació teatral, a través de l'experiència de Teatro de los sentidos, una companyia estable d'artistes-investigadors dirigida pel colombià Enrique Vargas. La seua coordinadora artística i dissenyadora de vestuari, Patricia Menichelli, parlarà de la construcció d'una experiència poètica. Mentre l'actor, director i dramaturg Pau Miró, més conegut per la seua participació en sèries de televisió com La Riera, El cor de la ciutat o Minoria absoluta, parlarà de "Les estratègies del caos". El programa es completa amb els musicals d'Egos Teatre, el circ de Los Galindos i els titelles de la companyia L'estaquirot, que porta una quarantena de muntatges des de 1973.

Programa del 14è Seminari d'escriptura dramàtica i dramatúrgia escènica