Les noies tornen a superar els nois en els Premis de recerca de batxillerat i cicles formatius

Enguany els guardons han incorporat una nova categoria, la d'acció climàtica

CC BY 2.0 America's power
Enguany s'ha introduit una categoria sobre acció climàticac. FOTO:America's Power (CC BY 2.0)
Les noies han tornat a superar enguany els nois en els Premis a Treballs de Recerca d'estudiants de batxillerat i cicles formatius de grau superior de la Universitat de Lleida (UdL), aconseguint 10 dels 15 premis (cinc per a nois) i 11 de les 13 mencions (dos per a nois).

En aquesta 17a edició, el jurat ha reconegut 28 estudis, entre premis (15) i mencions (13), d'un total de 193 presentats -onze més que en la passada edició- que han arribat de 58 centres d'arreu de Catalunya (39 de Lleida, 9 de Tarragona, 6 de Barcelona i 4 de Girona), 35 més que l'any passat.

Convocats pel vicerectorat d'Estudiants i Ocupabilitat amb el suport del Consell Social, aquests guardons s'estructuraven en 8 àrees: salut i nutrició; juridicoeconòmica i turisme; educació, psicologia i treball social; tecnològica; agroalimentària, veterinària i forestal; arts i humanitats; gènere; i cooperació i desenvolupament, a les que enguany se n'ha afegit una de nova, la d'acció climàtica (ODS#13, Agenda 2030), on s'hi han presentat 5 treballs. L'àrea que ha rebut més propostes ha estat la de salut i nutrició, amb 47, seguida de la d'art i humanitats, amb 38. A la cua, cooperació i desenvolupament, només amb 1 treball.

Els centres que més treballs han presentat són Col·legi Episcopal-Mare de Déu de l'Acadèmia amb 26, Maristes Montserrat, amb 13, i l'Institut Màrius Torres, amb 11, tots tres de Lleida. Ha estat, però, el INS Guindàvols el que n'ha obtingut més, un total de 3 premis, seguit per l'Institut Màrius Torres (2 premis, 1 menció), l'Institut Hug Roger III de Sort (2 premis) i el Col·legi Episcopal (1 premi, 2 mencions).

La vulnerabilitat adolescents als perfils d'Instagram, Els mòbils, els cangurs del segle XXI, Els bacteris en peu de guerra, La lingüística sexista en l'àmbit professional o Ciutats sostenibles: cobertes verdes en edificis, són alguns dels títols dels projectes guardonats.

L'estudiantat guanyador obté la matrícula gratuïta al primer curs d'un grau als centres propis de la UdL, a més d'un ajut de 200 euros. L'alumnat que no es matriculi a la Universitat de Lleida i el que ha obtingut menció rebrà un diploma. També s'atorguen sengles premis de 200 euros al professorat que totoritza els treballs i als seus respectius centres, així com a les tutores i tutors de la UdL del Programa Itinera. Enguany 26 treballs han estat assessorats per professorat de la UdL, 4 han estat premiats i 4 han obtingut menció.

RELACIÓ DE PREMIS

-Álvaro Borachok Fernández: Els bacteris en peu de guerra (Institut de Palamós)
-Abel Bonet Pau: Estudi mèdic de l'hemofília congènita (INS Josep Vallverdú de Les Borges Blanques)
-Isidre Franquet Clotet: Estudi del comerç d’Artesa de Segre d’ahir i d’avui (INS Els Planells d’Artesa de Segre)