Les jornades internacionals sobre Pedrolo arriben a la UdL

Entre els ponents, els periodistes Antonio Baños i Francesc-Marc Álvaro

pedrolo-foto-arxiufamiliar
Manuel de Pedrolo. FOTO: Arxiu familiar

Organitzades per la Universitat de Barcelona (UB) i la Universitat de Lleida (UdL), les Jornades internacionals Manuel de Pedrolo: una mirada oberta, arriben aquest divendres, 26 d'octubre a Lleida, després de dos sessions a Barcelona els dies 24 i 25.

Emmarcades en l'Any Pedrolo, amb motiu del centenari del naixement de l'escriptor segarrenc, aquestes jornades tenen dos objectius principals: d’una banda, aprofundir en el coneixement científic d’un dels autors més destacats de la literatura del segle XX i, de l'altra banda, apropar-lo a la societat destacant aspectes de la seua obra poc coneguts i aprofundir en les possibilitats didàctiques que ofereix la seua producció literària.

Les jornades a Barcelona abordaran alguns dels gèneres conreats per Pedrolo, com la novel·la policíaca, la de ciència-ficció, la literatura juvenil, a més de diferents experiències didàctiques i la recepció de la seua obra als mitjans digitals. Les sessions de Lleida, que se celebraran a Facultat de Lletres de la UdL i a l'Institut d'Estudis Ilerdencs, tenen una primera part centrada en l’àmbit literari de Pedrolo menys estudiat, i una segona al voltant de la seua activitat periodística, els seus escrits sobre temes polítics i les relacions de la seua obra amb el cinema i els mitjans audiovisuals.

Mentre que les sessions del matí comptaran amb experts en l'obra de Pedrolo de les universitats Rovira i Virgili, Jordi Ginebra; Alacant, Anna Esteve; Girona, Anna Perera; i Lleida, Alba Pijuan; a la tarda a més del professor de la UdL, Sandro Machetti, hi participaran els periodistes Antonio Baños i Francesc-Marc Álvaro i el director adjunt de la Filmoteca de Catalunya, Octavi Martí Coll.

La Jornada es completarà amb la representació, al teatre de l’Escorxador de Lleida, de la lectura dramatitzada de l'obra Avui parlo de mi, escrita pel professor de la UdL, Jordi Malé, a partir dels Diaris de Pedrolo, interpretada per Eduard Gibert i dirigida per Pere Anglas. El mateix Pedrolo n’és el protagonista i ens parla de temes polítics i socials com la censura, la llengua, els governs, el paper d’Europa o la situació de les dones a mitjan de segle XX, a més de  recordar episodis de la seua vida abans i després de la guerra, tot amb el seu particular sentit de l’humor.