Les excavacions a Vilars posen al descobert l'existència de grans estances

Els treballs, en el marc d'un curs de la Universitat d'estiu, finalitzen divendres

VilarsUdL2016
Dibuix amb pantògraf d'una planta arqueològica d'una de les estances de Vilars I. FOTO: GIP-UdL

La campanya d'excavacions d'aquest juliol al jaciment dels Vilars d'Arbeca ha posat al descobert cinc grans estances. Podria tractar-se de grans cases que alternen amb espais que s'estan començant a definir, però que fins que les excavacions no estiguin més avançades no se'n podrà interpretar la seua funcionalitat, morfologia i dimensions, explica el director del Grup d'Investigació Prehistòrica (GIP) i catedràtic de la Universitat de Lleida (UdL), Emili Junyent.

Els treballs, que es duran a terme fins divendres en el marc del curs teoricopràctic d'arqueologia de la Universitat d'estiu, se centren en el barri oest de la fortificació. Es tracta d'un seguit de cases que comparteixen els murs mitjaners, darrere la muralla, i obren a un carrer i a una plaça, que acull un conjunt de forns d'ús comunitari. En concret, ara s'excava la fase Vilars I, que correspon a l'època preibèrica (segle VII i primera meitat del VI aC).

És una intervenció complexa, ja que suposa excavar tots els paviments i elements d'arquitectura en terra domèstica que es conserven a l'interior d'aquests habitatges; però al mateix temps engrescadora, perquè aporta noves dades a les obtingudes en les excavacions anteriors que van completar Vilars 0, la fase fundacional i més antiga. S'ha vist per exemple, explica Junyent, que allò que en la fase posterior havia estat un carrer de circumval·lació (Vilars II), en la fase preibèrica no funcionava com a tal.

L'equip d'excavació, que aplega unes 25 persones -entre alumnes de diferents universitats catalanes i de l’Estat, estudiants i personal docent i investigador de la UdL-, també preveu començar a ocupar-se de la façana de les cases, tot i que és un tema que no es tancarà aquest estiu.

Les excavacions dutes a terme des de 1985 i fins a l'actualitat als Vilars han fet palesa l'existència d'una fortalesa de la primera edat del ferro amb una ocupació continuada fins al període ibèric ple (VIII-IV aC). El jaciment és un dels més importants del país d'aquesta època i conté restes datades del segle VIII al IV aC. Declarada Bé Cultural d'Interès Nacional (BCIN) per la Generalitat l'any 1998, la fortalesa dels Vilars destaca pel seu impressionant sistema defensiu i un complex sistema hidràulic.

Diari d'excavació