L'ecografia pulmonar, més precisa que la radiografia per detectar pneumònia per COVID-19

Ho afirma una recerca on participa la UdL publicada a 'International Journal of Environmental Research and Public Health'

Estudi ecografia pulmonar
Alguns dels autors de l'estudi / Foto: ICS Lleida

L'ecografia pulmonar presenta una major precisió que la radiografia toràcica per diagnosticar la pneumònia causada per la COVID-19. Així ho afirma una recerca d'investigadores i investigadors de l'Institut Català de la Salut (ICS), la Universitat de Lleida (UdL) i la Fundació Institut Universitari per a la recerca a l'Atenció Primària de Salut (IDIAP) Jordi Gol i Gurina, realitzada amb la col·laboració del Consell comarcal de la Noguera. Els resultats, publicats a la revista International Journal of Environmental Research and Public Health, xifren en un 82,75% la sensibilitat de l’ecografia per identificar la malaltia pulmonar intersticial i de fins el 100% quan és severa.

El diagnòstic precoç de pneumònia per COVID-19 és de vital importància per començar a tractar els pacients en les fases inicials de la malaltia i minimitzar així la probabilitat de progressió a estats greus. Tenint en compte que la major part dels malalts de Covid-19 són atesos per l'atenció primària, "l'ús d’una eina de precisió com l'ecografia pulmonar pot evitar derivacions als serveis d'Urgències dels hospitals i optimitzar els recursos assistencials", afirma la cap d'Àrea de Desenvolupament Professional de la Direcció d'Atenció Primària de Lleida, Marta Ortega.

L'estudi s'ha realitzat amb 212 pacients del CAP de Balaguer, amb una mitjana d'edat de 49,62 anys, entre març i setembre de 2020. D'aquests, 124 eren homes i 88, dones. Només el 3,77% presentaven en el moment de l'admissió els quatre símptomes associats a la COVID-19: tos, dispnea (dificultat per respirar), febre per sobre de 37ºC i saturació d’oxigen per sota del 95%. El més comú era la febre, present en un 72,17% dels casos.

L'ecografia pulmonar ha demostrat una sensibilitat del 82,75% per identificar la malaltia pulmonar intersticial, davant el 54,02% de la radiografia de tòrax. "Els resultats demostren que l'ecografia és una eina més potent en comparació amb els raigs X per identificar correctament els pacients amb pneumònia per COVID-19, especialment per a aquells que presenten malaltia intersticial difusa", afirmen les conclusions de l'article.

Text: Comunicació ICS Lleida / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ:

Article Higher Accuracy of Lung Ultrasound over Chest X-ray for Early Diagnosis of COVID-19 Pneumonia