L'artista uruguaià Luis Camnitzer inaugura a la UdL 'El museu és una escola'

Màxim exponent del conceptualisme llatinoamericà, per primer cop fa l'obra en català

CamnitzerUdl
La instal·lació de Camnitzer a FEPTS. FOTO: UdL

El museu és una escola, l'artista aprèn a comunicar-se, el públic aprèn a fer connexions, és la instal·lació que el seu creador, l'artista uruguaià, Luis Camnitzer (Lübeck, Alemanya, 1937) inaugura dijous a la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball i Social (FEPTS) de la Universitat de Lleida (UdL).

Considerat com un dels màxims exponents de l'art conceptual llatinoamericà de la segona meitat del segle XX, aquesta obra de Camnitzer s'inscriu en l'interès de l'autor per la pedagogia, els lligams entre art i educació i la crítica a les institucions d'art.

Exhibida per primer cop al Museu del Barri de Nova York, El museu és una escola (...), ha estat instal·lada en diferents institucions artístiques dels Estats Units, Canadà, Argentina, Mèxic, República Dominicana, Colòmbia, França, Islàndia, entre d'altres, i de forma permanent, al Museu de la Memòria i els Drets Humans de Santiago de Xile. La que llueix a la façana de la FEPTS de la UdL, per primer cop en un centre educatiu, és la primera en català. Fins ara, les llengües emprades han estat el castellà, l'anglès, el francès i l'islandès, ja que l'obra es modifica segons el seu emplaçament.

Camnitzer utilitza l'estratègia d'institucionalitzar-la per exigir que el centre compleixi amb el seu compromís social i pedagògic en posar aquesta frase a la seua façana. És per això que el disseny el realitza el mateix centre, utilitzant la seua tipografia i colors habituals.

La professora de la FEPTS responsable de la iniciativa, Gloria Jové, explica perquè la instal·lació s'ha dut a terme en el seu centre. "Durant anys hem apostat per aprendre a comunicar-nos a través de l’art contemporani, com per exemple amb el Projecte Zona Baixa, un espai expositiu creat al 2009 en col·laboració amb La Panera". A això, cal afegir el fons d'art contemporani d'artistes del territori del què disposa la Facultat, afegeix Jové.

Luis Camnitzer, que a més d'artista, crític i teòric de l'art, és professor emèrit de la Universitat de l'Estat de Nova York, ha estat el primer curador pedagògic de la Biennal de Mercosur. Representà el seu país a la Biennal de Venècia de 1988 i ha participat en diverses exposicions internacionals, com ara la Biennal de l'Havana o el Documenta XI. La seua obra, que es caracteritza per un marcat contingut ètic i polític, es pot veure, entre d'altres, a la Tate Modern de Londres o el MoMA de Nova York.

Entre les seues publicacions destaquen: Arte y enseñanaza: la ética del poder (2000), Didáctica de la liberación: arte conceptualista latinoamericano (2007), De la coca-cola al arte boludo (2009) o la més recent, Arte, estado y no he estado (2012).

La inauguració de la instal·lació d'en Camnitzer, que es podrà veure durant un any, tindrà lloc dijous 17, a les 12.00h del migdia, davant la façana de la FETS i comptarà amb la presència de l'artista i dels representants de la Universitat i la Facultat. A les 6 de la tarda, pronunciarà una xerrada a l'alumnat d'Educació que du per títol: L'educació creativa per a l'emancipació.

Més continguts

Galeria fotogràfica