La protesta protagonitza una taula redona a la UdL

Entre els ponents, el president de l'Institut de Drets Humans de Catalunya

Antonio Litov. Fotomovimiento / CC by NC-ND 2.0
Antonio Litov. Fotomovimiento (CC BY-NC-ND 2.0)

David Bondia, professor de Dret a la Universitat de Barcelona i president de l'Institut de Drets Humans de Catalunya; José Mansilla, investigador de l'Observatori antropològic del conflicte urbà i professor de l'Escola Universitària de Turisme Ostelea (adscrita a la UdL); Núria Comerma, membre de la Plataforma Rereguarda en moviment; i Bru Aguiló, integrant de Fotomovimiento, són els ponents de la taula redona La criminalització de la protesta: llibertat d’expressió, dret de reunió, dret de manifestació que dijous, 9 de febrer, tindrà lloc a la Universitat de Lleida (UdL).

La taula pretén analitzar des l’àmbit jurídic, antropològic, periodístic i, també des de l’activisme, si drets fonamentals com la llibertat d’expressió, el dret de reunió i el de manifestació s’estan buidant de contingut quan els exerceixen persones i col·lectius que qüestionen el sistema.

L’informe d’Amnistia Internacional publicat al 2014: Espanya, el dret a protestar amenaçat, alertava de l’augment de la repressió davant l’increment de mobilitzacions al carrer coincidint amb la crisi econòmica del 2008. De fet, segons dades del Ministeri de l’Interior el nombre de manifestacions hauria passat de més de 15.000 al 2008, a 44.000 al 2013.

L’informe recomanava a les autoritats espanyoles “revisar la legislació, les polítiques i les pràctiques relatives a les reunions públiques i les manifestacions, per tal de garantir i facilitar l'exercici efectiu del dret a la llibertat d'expressió i de reunió pacífica, conforme a les obligacions internacionals contretes per Espanya en matèria de Drets Humans”. L’any 2015 s’aprovava la Llei de Seguretat Ciutadana, coneguda com a Llei mordassa.

Aquestes i altres qüestions com ara els usos de l’espai públic, els moviments socials i el dret a la informació seran abordats durant la celebració de la taula La criminalització de la protesta, que tindrà lloc, a la Sala de juntes del 3r pis de l’edifici del Rectorat de la UdL, el dia 9, a les set del vespre. L'organitzen el nucli de Ponent del Grup de periodistes Ramon Barnils, la Coordinadora d'ONGD i altres Moviments Solidaris de Lleida i el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans-UdL.

La criminalització de la protesta