La fotografia i els somnis protagonitzen les properes exposicions

D'una en són autors alumnes d'Educació, l'altra, és obra de Mercè Bellera

expo_aulasomiadaUdL
Una de les imatges del projecte Diari d'aprenentatge, que es pot veure en la mostra L'aula somiada / FOTO: Alba Miró, Paula Mullet, Laura Muñoz.

La premsa és solament una petita part de la realitat, les nostres vides són també diaris d'aprenentatge. Així resumeixen Alba Miró, Paula Mullet, Laura Muñoz, tres alumnes de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida, el projecte Diari d'aprenentatge, un dels deu que es presenten en l'exposició L'aula somiada: una experiència educativa transformadora a partir de la fotografia.

Aquesta mostra, que s'inaugurà demà i es podrà veure fins al proper 6 de març, a la planta -1 del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera del campus de Cappont, és el resultat d'un projecte desenvolupat a les assignatures Música i Arts Visuals i Sociologia de l'Educació de primer curs del Doble grau d'Educació Infantil - Educació Primària, sota la direcció de la fotògrafa de premsa a La Directa, Dànae Quiroz, i en la qual hi han participat una trentena d'alumnes.

Explica Carme Molet, una de les professores impulsores del projecte, que l'objectiu de la mostra "és fomentar la fotografia com a eina educativa, sobretot pel que fa per les seues les implicacions i lligams socials". Les imatges, afegeix, s'han emprat per a fer representacions d'una aula somiada que inclogui l'àmbit social en el món educatiu, no només per transformar l'aula, sinó també el món.

D'altra banda, la fotògrafa lleidatana Mercè Bellera presenta, a partir del 16 de febrer i fins al 26 de març, al vestíbul del Rectorat de la UdL, Somies o treballes?. Es tracta d'un projecte de fotografia artística que mostra l'ocupació laboral dels seus protagonistes (un conjunt de persones conegudes o desconegudes per l’autora i residents a Lleida) i la contrasta amb les seues professions desitjades.

La mostra, explica Bellera, desvetlla al públic la dicotomia moltes vegades present a la nostra societat entre el que “som” a nivell professional i el que voldríem o “somiaríem ser”.

Somies o treballes?, aplega deu sèries de dos fotografies cadascuna, on es mostren els diferents protagonistes articulant el següent discurs visual: en la primera imatge, es descriu de forma agnòstica l’activitat professional desenvolupada per cadascun dels personatges en seu entorn de treball habitual, mentre que en la segona, es materialitzen les seues vocacions a partir de la recreació de les professions somiades, afegeix Bellera.

El projecte pretén reflexionar sobre la importància d’exercir una professió alineada o no amb el nostre discurs vital. Així mateix, convida a reobrir el debat sobre fins a quin punt els constrenyiments determinats per les diferents condicions de contorn culturals i/o socioeconòmiques ens poden arribar a allunyar d’aquest objectiu vital, conclou la fotògrafa.

Mercè Bellera, exerceix actualment com a professora del monogràfic de fotografia que s’imparteix a l’escola d'Art Municipal Leandre Cristòfol de Lleida. Durant els darrers anys ha exposat obra seua a la Bienal de fotografía d’Olot, a la fira Inundart de Girona, a la Fira emocions a Borges Blanques i a Lleida ciutat en espais privats.

Exposició: Somies o treballes?, de Merce Bellera