La comissionada pels refugiats de la UdL insta els governs a fer els deures

Més de 150 persones participen a les jornades 'Welcome refugees: No one is illegal'

ComissionadaRefugiatsUdL
Núria Camps durant la seua intervenció. FOTO: UdL
"Nosaltres, els universitaris, fem els deures, però hi ha alguns que no els fan". Així s'ha expressat la comissionada per a les persones refugiades de la Universitat de Lleida, la professora de Dret Internacional, Núria Camps, en la inauguració de les jornades Welcome refugees: No one is illegal-Ningú és il·legal" que organitza l'Oficina de Desenvolupament i Cooperació (ODEC).

Camps ha criticat els governs dels diferents Estats de la Unió Europea d'incomplir els compromisos adquirits en asil de refugiats. Espanya per exemple, n'ha acollit poc més de 500 dels 17.337 que haurien d'arribar fins al setembre de 2017, segons la Comissió espanyola d'ajuda al refugiat. També per haver donat llum verda al tractat UE-Turquia, sobre el qual la UdL va aprovar un manifest de rebuig.

Els estats membres han demostrat una falta de solidaritat enorme no només amb els refugiats sinó també entre els estats. "Ara, almenys ra que facin els deures", ha afirmat.

D'altra banda, Camps ha explicat que les universitats públiques catalanes ja estan treballant en un protocol comú d'acolliment i accés a la universitat de persones refugiades, mentre que la UdL té destinada una partida, d'uns 40.000 euros, amb la finalitat de fer front a les despeses de matrícula, allotjament i manutenció d'aquestes persones.

També l'ODEC ha creat una fitxa informativa per iniciar el protocol d'emergència de la ciutat de Lleida i ha demanat a la Paeria que sol·liciti l'adhesió a la Xarxa de ciutats refugi i ho acompanyi amb una reserva pressupostària.

Per la seua part, el rector de la UdL, s'ha mostrat consternat pel drama del refugiats i de les desigualtats al món, fruit d'un ordre econòmic mundial injust, ha dit. Ha afirmat que les universitats i els universitaris no poden estar absents d'aquests problemes i no només han d'estudiar i investigar sobre aquests temes sinó reflexionar sobre els valors i la moral que permeten que això passi.

"La Universitat ha de ser un punt d'investigació però també de denúncia pública i d'agitació", ha conclòs.

Més de 150 persones s'han matriculat en les jornades que aquesta tarda continuen amb dos xerrades: una de Gemma Pinyol (investigadora en migracions a la UPF i exdirectora del gabinet de la secretaria d'Estat d'Immigració i Emigració), i una altra d'un membre de l'organització Proactiva Open Arms. Finalitzaran demà amb una ponència del director de l'Institut de Drets Humans de Catalunya, David Bondia, i una taula redona amb representants de les plataformes No en el nostre Nom i Lleida pels Refugiats i Creu Roja de Lleida.

Actualment hi ha 16 persones refugiades a Lleida, entre elles 2 famílies sirianes, una de les quals ja està en fase d'integració després d'haver superar els primers sis mesos d'acollida.