La UdL prepara una plataforma per a Big Data d'agroalimentació

És una de les accions que es proposen pel pla d'actuació de la Comunitat del RIS3CAT que lideren UdL i UPC

bigdataUdL
Foto: UdL

Posar en marxa una plataforma virtual per a Big Data específica per al sector agroalimentari, és una de les accions que es proposen pel pla d'actuació de la Comunitat de Tecnologies de la Producció Agroalimentària (COTPA) del RIS3CAT coordinada per la Universitat de Lleida (UdL) i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Les comunitats RIS3CAT agrupen empreses i agents del sistema d'R+D i innovació català amb l'objectiu de potenciar "l'especialització intel·ligent" de les regions que promulga la Unió europea.

La plataforma Agri-Food BigData en la què treballa aquesta Comunitat, pretén integrar i posar a l'abast les dades necessàries per a la gestió de la cadena del sector agroalimentari en el seu conjunt, des de la preparació del sòl fins a la collita, passant pel control del sistema de rec, el control de plagues i malalties, la traçabilitat de productes, fins arribar al consum. El seu objectiu és impactar en la productivitat, en la reducció de costos i despeses, en la gestió del risc i en la millora de la producció, ja sigui a nivell quantitatiu i qualitatiu.

Per tirar endavant aquest projecte que lideren els centres de recerca Agrotècnio i Inspires de la UdL, investigadors, empresaris del sector i experts en altres experiències Big Data que s'estan duent a terme a Catalunya, participaran en una jornada que tindrà lloc el proper 26 de març a l'edifici CeDiCo del Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida.

L'objectiu de la trobada, organitzada per la UdL amb el suport de Bioinformatics Barcelona, és "explorar les necessitats de tractament de grans quantitats de dades del sector agroalimentari, el més rellevant del nostre territori, per elaborar solucions que puguin contribuir a l'optimització de processos, explica el vicerector de Política científica i tecnològica de la UdL", Albert Sorribas.

A més d'Agri-Food BigData, la Comunitat de Tecnologies de la Producció Agroalimentària, treballa en la definició d'altres projectes que contribueixin a una producció alimentària més eficient i sostenible, com ara la posada en valor de l'ús de sensors, fotografia aèria, drons, satèl·lits, i l'optimització de processos en el sector, afegeix.

La COTPA ha estat seleccionada recentment pel Govern català, juntament amb altres 12 agrupacions més, per impulsar la col·laboració entre universitats, centres tecnològics i empreses. És per això que la UdL ha rebut un ajut de  20.000 euros d'ACCIÓ per definir tots aquests projectes.

La Comunitat de Tecnologies de la Producció Agroalimentària aplega totes les universitats públiques catalanes, l'IRTA i una quarantena d'empreses. El grup promotor està format per Codorniu, Indulleida, Fruits de Ponent, Futureco Bioscience, FEMAC, FECAC, UAB, URV, UdG, UPF i UdL.

Programa de la Jornada Agri-Food BigData