La UdL, entre les millors del món en quatre branques de l'ETSEA

Tecnologia d'Aliments, Agronomia, Veterinària i Forestals, al Rànquing de Shanghai per àrees de recerca

agrotecnio
Una investigadora de Tecnologia d'aliments / Foto: Agrotecnio-UdL
Quatre de les branques d'estudi que ofereix l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la Universitat de Lleida (UdL) s'han classificat al Global Ranking of Academic Subjects (GRAS) 2020, publicat per ShanghaiRanking Consultancy, que cada any elabora també el prestigiós rànquing de Xangai (ARWU). Ciència i Tecnologia dels Aliments és la millor valorada, entre els llocs 51 i 75 del món. Enginyeria Agrària se situa al rang 101-150; Veterinària i Ciència i Producció Animal, al 151-200; i Enginyeria Forestal, entre les 201-300 millors a nivell internacional.

L'informe GRAS 2020 avalua la recerca de més de 4.000 institucions d'educació superior d'arreu del món per cinc àmplies àrees temàtiques: ciències naturals, enginyeria, ciències de la vida, ciències mèdiques i ciències socials. D'aquestes, al llistat final apareixen més de 1.800 de 90 països. Enguany ha canviat el criteri de classificació, que prima les publicacions en revistes científiques del primer quartil (Q1). També han valorat l'impacte de citació normalitzat (CNCI) i el percentatge d'articles amb coautors internacionals (IC).

A l'àmbit de l'enginyeria, Ciència i Tecnologia dels Aliments de la UdL se situa entre les 51-75 millors del món i les 5-7 de l'Estat espanyol, amb un 43'6 de valoració Q1. Aquest àmbit el lidera la universitat de Jiangnan (Xina), amb un 100. Tot i això, la UdL la supera tant en citacions (82'1 pels 78'5 de la universitat xinesa) com en articles compartits internacionalment (63'8 de la UdL i 56'7 Jiangnan).

En l'apartat de ciències de la vida, Ciències Agrícoles de la UdL es classifica entre les 101-150 millors del món i les 5-7 de l'Estat espanyol, amb un 34'7 de valoració Q1, 77'1 en CNCI i 75'4 en IC. La número 1, segons aquest rànquing, seria la Universitat de Wageningen (Països Baixos). Mentre, Veterinària s'ha situat entre les 151-200 millors d'arreu i les 10-12 d'Espanya, amb una valoració de 24'5 en publicacions Q1. Supera la líder de la categoria, la Universitat de Ghent (Bèlgica), tant en citacions (79'1 la UdL i 77'8 Ghent) com en articles compartits internacionalment (79'2 davant de 73'4).

A ciències naturals, Forestals de la UdL - que s'inclouria a l'àmbit d'ecologia- es troba entre les 201-300 millors del món i les 5-9 de l'Estat espanyol. Obté una valoració de 26'4 segons el criteri Q1; 79'9 en CNCI i 90 en IC. La universitat més destacada en aquest apartat és la d'Oxford (Regne Unit).

D'altra banda, l'U-Ranking 2020, publicat per la Fundació BBVA i l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques (IVIE), situa la UdL entre les divuit millors universitats de tot l'Estat espanyol. L'informe ha analitzat 48 centres públics i 22 privats en els camps de la qualitat de la docència, investigació i innovació i desenvolupament tecnològic.

A nivell general, la UdL empata a la quarta posició amb set universitats. La Pompeu Fabra és líder en solitari. La segueixen l'Autònoma de Barcelona, la Politècnica de Catalunya, la Universitat Carlos III de Madrid, i la Politècnica de València empatades al segon lloc. Al tercer n'hi ha cinc més d'igualades. En docència, la Universitat de Lleida empata al tercer lloc amb 17 universitats més i en té tretze al davant, mentre que en investigació, encara que se situa al setè lloc, la posició real és molt similar perquè només n'hi ha dotze de millors.