La UdL col·labora en el descobriment de dos gens que protegeixen contra la sida

En un estudi conjunt amb les universitats de Jaén i Milà

recercaSIDA-IRB-UdL
Fibla (segon per l'esquerra) amb els altres membres del grup de Genètica de Malalties Complexes Foto: IRBLleida

Un equip de científics de les Universitat de Lleida, Jaén i Milà han detectat dos variants de gens que protegeixen contra la infecció pel virus d'immunodeficiència humana (VIH), causant de la sida. Els resultats de la recerca -liderada per la universitat andalusa- es resumeixen en l'article Association of complement receptor 2 polymorphisms with innate resistance to HIV-1 infection, publicat a la revista Genes and Immunity, del prestigiós grup Nature.

Els experts -entre els que es troba el professor de la Facultat de Medicina de la UdL Joan Fibla- han descobert la resistència innata que posseeixen certes persones molt exposades al virus, que no desenvolupen la malaltia degut aquest grup de gens que l'inactiven: C4BPA i CR2. La identificació d'aquestes seqüències genètiques servirà com a diana terapèutica, és a dir, per a l'assaig de nous tractaments.

Els investigadors han analitzat el genoma d'individus exposats al virus durant anys. En concret, heroïnòmans que no s'han infectat malgrat tenir conductes d'alt risc. Han utilitzat una mostra de 450 pacients exposats a VIH per via sanguínia, gràcies a la col·laboració dels Hospitals de Valme (Sevilla) i Reina Sofia (Còrdova). A Itàlia, també han estudiat parelles d'infectats per VIH que s'exposen al virus per via sexual i tampoc presenten la malaltia.

Els autors de l'estudi expliquen que els gens que han descobert "participen en la captura de virus recoberts d'anticossos, el que pot suggerir la seua implicació en la respostes a les vacunes de cada pacient, és a dir, que funcionin o no depenent del genotip de la persona". D'aquesta forma, aquests elements del genoma podrien considerar-se un factor per agrupar als pacients en funció de les seues característiques genètiques de cara a millorar l'efectivitat futura dels tractaments.

Més informació

Article: Association of complement receptor 2 polymorphisms with innate resistance to HIV-1 infection