La UdL beca un estudiant haitià gràcies al 0,7

Evens Toussaint cursa el màster en Gestió de Sòls i Aigües

beques07UdL
Evens Toussaint amb companys del màster / Foto: UdL

El 0,7% dels ingressos propis que la Universitat de Lleida dedica a cooperació i l'aportació voluntària de personal i estudiantat a la campanya “Dóna el teu 0,7”, ha permès que enguany un graduat haitià pugui cursar un màster a la UdL.

Evens Toussaint, enginyer civil de 28 anys, és un dels 30 estudiants matriculats al màster interuniversitari en Gestió de Sòls i Aigües que l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) va posar en marxa el curs acadèmic 2008/2009, juntament amb les universitats de Barcelona, Autònoma de Barcelona i Pública de Navarra.

L'Oficina de desenvolupament i cooperació de la UdL ha destinat més de 10.000 euros per cobrir la matrícula, el viatge, les despeses de visats, allotjament i manutenció de l'Evens, en el marc del Pla de cooperació per a la reconstrucció del sistema universitari haitià que va posar en marxa la Conferència de rectors de les universitats espanyoles (CRUE) al 2010, després del devastador terratrèmol del 12 de gener. La UdL participa en aquest programa des del primer any, però problemes de visats han fet que aquesta sigui la primera vegada que un estudiant haitià hagi pogut venir a la UdL.

L'esmentat pla inclou, a més de beques per cursar màsters relacionats amb urbanisme, planificació del territori, educació, prevenció i gestió de riscos, tècniques de construcció, sanitat i medi ambient, la reorganització de biblioteques, la formació de personal docent i investigador, i projectes vinculats amb l'aigua potable i el seu sanejament.

L'Evens Toussaint, amb un cognom que coincideix amb el nom de pila del dirigent de la Revolució haitiana i activista per l'eradicació de l'esclavatge, Toussaint Louverture (1743-1803), és un dels 8 estudiants becats per enguany diferents universitats espanyoles  -dos d'elles catalanes: UdL i UdG-, que s'han beneficiat del programa que la CRUE manté amb la Universitat Estatal d'Haití.

El màster que cursa a la UdL, coordinat per la professora de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària, Rosa Poch, ofereix formació multidisciplinària en l'àmbit de les ciències de la terra, particularment en la hidrologia i l'edafologia aplicada a l'aprofitament sostenible dels recursos naturals, tant en medis agrícoles com forestals, així com en la conservació de la qualitat i quantitat d'ambdós recursos: aigua i sòl. L'Evens Toussaint ens explica que tota aquesta formació li serà molt útil per posar el seu gra de sorra per contribuir a resoldre els problemes que té el seu país. Vol fer el seu treball de final de màster sobre gestió d'aigües i irrigació.

Segons dades de la Missió d'Estabilització de les Nacions Unides a Haití, el balanç del terratrèmol va ser de més de 222.500 morts, més de 300.500 ferits, 3,5 milions d'afectats (gairebé una de cada tres persones van perdre la seva llar) i les escasses infraestructures de les què disposava, destruïdes. El sistema educatiu es va veure seriosament danyat. De fet , segons dades de la UNESCO, al voltant de la meitat de les escoles primàries (fins al 80% a la capital) i escoles secundàries van quedar arrasades. Les tres principals universitats de Port-au-Pirnce pràcticament van desaparèixer.

Tot i que diu que està encantat de ser a Lleida, explica que té ganes de tornar a Haití, amb el títol sota el braç. Allí l'espera la seua mare i una futura feina de professor a la Universitat estatal d'Haití.