La UdL, a la primera escola de jutges de cabrum de Catalunya

L'any vinent l'ETSEA acollirà una formació de races autòctones i forànies

Un moment de jutges de cabrum. FOTO: Associació Catalana de Jutges i Qualificadors d’Ungulats Domèstics
Un moment de la formació. FOTO: Associació Catalana de Jutges i Qualificadors d’Ungulats Domèstics
La Universitat de Lleida (UdL) ha participat en la primera Escola de Jutges de Morfologia de Cabrum Lleter que té lloc a Catalunya. Es tracta d'una iniciativa organitzada per l'Associació Catalana de Jutges i Qualificadors d'Ungulats Domèstics, que s'ha emmirallat amb l'Escola de Cabra d'Andalusia, i que pretén omplir el buit de formació ramadera que actualment hi ha al Principat.

L'escola, que s'ha celebrat a Rasquera (Tarragona), ha inclòs sessions teòriques i pràctiques destinades a donar suficients coneixements a tècnics i a ramaders per a la selecció dels animals amb les millors característiques morfològiques al camp o a la granja.

En explotacions lleteres de cabrum la rendibilitat s'aconsegueix amb animals molt productius i amb una llarga vida. És a dir, amb una gran producció vitalícia de llet que minimitzi els costos d'amortització en la producció de cada litre produït i disminueixi altres costos sanitaris i de maneig, explica Pere Miquel Parés, professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la UdL i un dels organitzadors del curs. Per això és important saber identificar animals amb un bon morfotip lleter, que permetin altes produccions durant un màxim de lactacions i que facilitin al ramader a aconseguir millors resultats, afegeix.

L'escola, que també ha acreditat 3 nous jutges d'entre 25 participants, té previstes noves sessions formatives arreu del territori. La propera, sobre jutjament i qualificació de cabrum de carn, a Rasquera, durant el primer trimestre de l'any vinent. La seguiran unes jornades de races autòctones i forànies de cabrum a l'ETSEA, i una formació sobre aploms al Pirineu.