La Càtedra Educació i Adolescència, homenatge permanent a Abel Martínez

La Generalitat la finança al 2016 amb 30.000 euros

CatedraEducacioAdolescenciaUdL
L'acte de presentació ha tingut lloc al Saló Víctor Siurana / FOTO: UdL

Un homenatge "permanent" a l'Abel Martínez, el professor lleidatà que va morir per l'agressió d’un menor el passat 20 d’abril en un institut de Barcelona i exalumne de la UdL, és el que vol ser la Càtedra Educació i Adolescència que porta el seu nom. En aquest sentit s'han manifestat tant el rector, Roberto Fernández, com la consellera en funcions d'Ensenyament, Irene Rigau, durant l'acte de presentació d'aquesta nova càtedra que ha tingut al Rectorat.

Liderada per la Universitat de Lleida i amb el suport dels departaments d’Ensenyament i de Salut de la Generalitat de Catalunya, estarà finançada per la Generalitat amb 30.000 euros l'any 2016, tal i com estipula el conveni que uns moments abans de l'acte han signat la consellera i el rector.

La càtedra pretén donar respostes innovadores a les dificultats i necessitats amb què es troben molts joves i a les quals han de fer front els centres educatius. La seua funció principal és potenciar la recerca aplicada i la formació en educació i l'adolescència, tot impulsant l'intercanvi entre la universitat, els centres de secundària, les administracions i els centres d'educació no formal.

Maria Àngels Balsells, directora de la Càtedra i professora de Pedagogia de la UdL, ha insistit que les investigacions que es duguin a terme han de transformar-se en eines útils no només per als centres educatius sinó també per a tots aquells espais educatius no formals que treballin amb jovent. Balsells ha afegit que les temàtiques que s'abordaran tenen a veure amb les necessitats específiques de l'adolescent pel que fa a la convivència com ara, l'impacte de les xarxes socials, la igualtat de gènere, la violència o l'autoestima entre d'altres. Això sí, utilitzant metodologies que tinguin en compte l'enfocament de drets humans i la resiliència, per exemple.

Tant el rector com la consellera han tingut paraules d'homenatge per l'Abel i pel professorat de secundària, tot destacant que aquesta càtedra ha de ser un referent a Catalunya en els àmbits pels quals l'Abel va donar la seua vida, l'educació i l'adolescència.

Durant l'acte, Salvador Carrasco, professor emèrit de la Universitat de Barcelona, ha pronunciat una xerrada sobre la necessitat d'educar en el respecte a la pau i els drets humans en els centres educatius. Carrasco ha acabat la seua xerrada, tot citant la lleidatana Maria Rúbies: "és impossible educar sense principis educatius ni valors".