L'Institut d'Estudis Catalans, protagonista en la inauguració del curs

El president de l'IEC defensarà en la seua lliçó la utilitat actual de la centenària institució

JoanDomenec
Joandomènec Ros. FOTO. IEC

La funció de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) al segle XXI, és el títol de la conferència que pronunciarà el president de la institució, Joandomènec Ros, en la inauguració del curs 2015-2016 de la Universitat de Lleida (UdL). L'acte oficial d'obertura del curs tindrà lloc demà dimecres, a les 12 del migdia, al Saló Víctor Siurana del Rectorat i comptarà amb la presència del secretari general d'Universitats i Recerca, Antoni Castellà, a més de les màximes autoritats de la UdL.

Ros, catedràtic d'Ecologia a la Universitat de Barcelona i president de l'Institut des del juny de 2013, serà l'encarregat de pronunciar la lliçó inaugural d'aquest curs acadèmic, les classes del qual començaran el proper dilluns 14.  Durant la seua intervenció, el president de l'IEC explicarà què es i què fa l'Institut i defensarà, en la distància de més d'un segle de la seua creació, al 1907, la necessitat de la seua tasca, tant en la normativització de la llengua catalana, l'estudi del patrimoni històric, cultural i artístic, com en la recerca que du a terme en tots els àmbits de la ciència i que l'han dut a convertir-se en la primera editorial científica en català.

El president de l'IEC reflexionarà, a més, sobre quin ha estat el rol de l'IEC com a un dels principals forjadors de la identitat nacional de Catalunya, així com sobre el seu paper en el moment polític actual i futur.

Joandomènec Ros, doctor en Biologia, és expert en biologia i ecologia d’organismes i comunitats bentònics marins, tot i que també ha treballat en la conservació de la natura i l’ecologia general. Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic de la Generalitat de Catalunya al 2006, ha estat entre altres director del programa Estratègia catalana per a la conservació i l’ús sostenible de la diversitat biològica i rector de la Universitat Catalana d’Estiu (2001-2008 i 2015).

Entre els 140 membres numeraris de l'IEC, actualment hi ha cinc professors de la UdL: Conxita Mir, Jaume Porta, Flocel Sabaté, Joan Viñas i Ramon Sistac, el qual a més, està al capdavant de l'única delegació que aquest institut té al Principat i que està ubicada al campus de Cappont de la UdL.