L'ETSEA lidera un projecte europeu de formació contínua en forestals

Hi participen universitats de Rússia, Moldàvia, Àustria i Finlàndia

ETSEAformaciocontinua
Els assistents a la primera trobada del projecte Tempus / Foto: OCDE-UdL

Crear un sistema de formació contínua en l'àmbit de l'enginyeria forestal i enfortir les institucions d'educació superior a Rússia i Moldàvia per obrir-les a la comunitat no acadèmica és l'objectiu d'un projecte europeu Tempus, liderat per l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la Universitat de Lleida.

El programa, de tres anys de durada, ha estat finançat per la Unió Europea amb prop de 700.000 euros. Hi participen el Centre Tecnològic Forestal de Catalunya (CTFC), la Universitat de Recursos Naturals i Ciències de la Vida de Viena (Àustria), la Universitat de l'Est de Finlàndia, les universitats forestals de Moscou i de Sant Petesburg (Rússia), l'Acadèmia d'Agricultura d'Ulan-Ude (Rússia), la Universitat Alecu Russo de Balti (Moldàvia) i la Universitat Agrària de Moldàvia.

L'ETSEA acull des d'ahir la primera acció d'aquest Tempus, una trobada entre una vintena de representants de totes les institucions implicades per concretar les accions que es duran a terme els propers tres anys. Entre elles, tallers i seminaris per a formadors sobre mètodes d'ensenyament per a adults, noves tecnologies aplicades a l'aprenentatge de la silvicultura, així com congressos internacionals de gestió forestal sostenible, un tema que interessa molt als centres russos i moldaus, afirma Cristina Vega, professora d'ETSEA implicada en el projecte, que coordina Jorge Alcázar.

Altres blocs temàtics que aborda aquest Tempus són: gènere i silvicultura, salut i seguretat en el sector forestal, biomassa, l'impacte del canvi climàtic en els boscos, les amenaces biològiques, la recuperació de terres, economia i desenvolupament social als Parcs Naturals i àrees protegides o els indicadors de biodiversitat, entre d'altres.

Vega explica que aquest programa és una col·laboració entre totes les universitats participants. "Aprendrem els uns dels altres". Per exemple, "les universitats russes tenen una gran tradició en l'àmbit de l'enginyeria forestal. Sant Petesburg va tenir la prima escola forestal d'Europa", afegeix.

L'ETSEA espera que d'aquest projecte, en surtin convenis específics per tal que alumnat d'ETSEA pugui fer pràctiques en aquestes universitats russes, ja que el sector forestal és molt important en aquest país. "Això també podria obrir possibilitats laborals per als nostres estudiants", afirmar Vega.