Jornada en pro dels drets humans del poble sahrauí

La 'Haima per un Sàhara lliure' inclou tallers, exposicions i una taula redona

haimaUdL2014
Un grup d'escolars dins la haima l'any passat / Foto: UdL

Un any més, l'Associació d’Amics del Sàhara de les Terres de Ponent, l’Oficina de Desenvolupament i Cooperació de la Universitat de Lleida, la Coordinadora d’ONGD i aMS de Lleida, i l'Ajuntament de Lleida organitzen una jornada per recordar que des de fa 39 anys es violen els drets humans de la població sahrauí i que la MINURSO (Missió de Pau per al Referèndum del Sàhara Occidental) de Nacions Unides -desplegada al 1991-, és l'única al món que no inclou la seua vigilància.

La inclusió d'un mandat per a monitoritzar els drets humans a la MINURSO, a la qual s'oposa Marroc i els seus aliats, tampoc va aconseguir-se el passat 29 d'abril, quan el Consell de Seguretat aprovava la renovació de la missió per un any mes. És per això que enguany, els organitzadors de la jornada: 'Haima per un Sàhara lliure', tornaran sensibilitzar sobre la necessitat que no només ciutadans, sinó també les administracions, s'han d'implicar en la petició d'incloure la vigilància dels drets humans al Sàhara occidental.

La jornada, que tindrà lloc el proper 29 de maig, s'inicia amb la plantada de la haima (tenda típica dels sahrauís) al voltant de les deu del matí, a la Plaça Víctor Siurana, i un taller per a apropar el conflicte i la cultura sahrauí a les escoles, a càrrec de la Plataforma de Joves de KooXacció i alumnat
de l'IES Ronda.

A a partir de les 17.30h, les famílies sahrauís que viuen a la ciutat oferiran un taller de tatuatges de henna i de preparació de te, activitats que es complementaran amb l'actuació de Mags del Món. Durant tot el dia es podrà veure a la Plaça Víctor Siurana l'exposició de la Fundació Lleida Solidària La metàfora del poble sahrauí, mentre que el vestíbul del Rectorat acull, fins al proper 2 de juny, la mostra pictòrica de l'artista sahrauí Moulud Yeslem, Arte por la paz.

La jornada finalitzarà amb la taula redona: "Un poble, tres situacions", moderada per la professora de Dret Internacional de la UdL, Núria Camps. Hi participaran Ahmed Ettanji, president d'Equipe Media (grup de joves contra el bloqueig informatiu marroquí als territoris ocupats del Sàhara Occidental), Moulud Yeslem, artista saharauí que viu als territoris alliberats, i Mah Yahdih, delegat adjunt del Front Polisari a Catalunya, que parlarà de la vida als campaments de refugiats d'Algèria. La taula redona tindrà lloc a les 19.30h a la Sala de Juntes del 2n pis de la Facultat de Lletres (edifici del Rectorat).

Programa Haima per un Sàhara lliure

Exposició de pintura: Arte por la paz / Moulud Yeslem