Joan Julià-Muné premiat pòstumament per la Generalitat amb un Pompeu Fabra

En la categoria a la trajectòria professional juntament amb la filòloga Lídia Pons i Griera

joan julia
Joan Julià-Muné. FOTO: UdL
Qui fou professor de la Universitat de Lleida (UdL) durant 40 anys, el catedràtic de Fonètica aplicada, Joan Julia-Muné, ha estat guardonat amb un dels Premis Pompeu Fabra que atorga anualment des de 2008 la Direcció General de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya per reconèixer persones, entitats, empreses o organitzacions que contribueixin en la projecció social de la llengua catalana. Julià-Muné (Cornellà de Terri, Pla de l'Estany, 11 d'octubre de 1950 - 8 de juliol de 2020, Lleida) ha estat distingit, juntament amb la filòloga Lídia Pons i Griera, en la categoria a la trajectòria professional, científica o cívica.

Joan Julià-Muné va ser cap de l'antic departament de Filologia catalana i director del Laboratori de Fonètic 'Pere Barnils' de la UdL. Responsable del grup de recerca en Fonètica de la UdL, les seues línies de recerca se centraven en Fonètica descriptiva catalana, Ortologia catalana, Història de la lingüística catalana, Fonètica general, Fonètica anglesa, Lingüística aplicada, Llengua i cultura xineses. En aquest sentit el filòleg, va posar en marxa l'Aula d'Estudis Xinesos, els cursos de llengua i cultura xinesa i la Càtedra d'Estudis Asiàtics de la UdL que dirigí, i que presideix honoríficament l'exambaixador d'Espanya a la República Popular de la Xina, Eugeni Bregolat.

Va escriure una quinzena d'obres, entre elles: L’inici de la lingüística catalana. Bernhard Schädel, Mn. Antoni M. Alcover i l’Institut d’Estudis Catalans. Una aproximació epistolar (1904-1925), Pere Barnils: l’home, el lingüista i el mestre, Diccionari de fonètica, El llenguatge de la ràdio i de la TV, El català nord-occidental. Descripció i orientacions ortoèpiques, amb Imma Creus i Sílvia Romero, Fonètica aplicada catalana. Dels fonaments a les aplicacions de les ciències fonètiques. Conjuntament amb l'Ajuntament de Bell-lloc d'Urgell va impulsar el Premi Internacional de Recerca en Filologia Catalana Joan Solà de la UdL, que ja porta sis edicions.

El Premi Pompeu Fabra 2020 per a Joan Julià se suma al Premi Carles Rahola d'Assaig que va obtenir al 1984, al Premi multimèdia del Ministeri de Educació (2002), junt amb Imma Creus, i al Premi Prat de la Riba de l'Institut d’Estudis Catalans (2006).

MÉS INFORMACIÓ:

RESOLUCIÓ CLT/2742/2020, de 30 d'octubre, per la qual es concedeixen els premis Pompeu Fabra, en la seva vuitena edició, de l'any 2020