Il·luminar i senyalitzar, claus per millorar la seguretat als campus

Així ho proposa un informe amb perspectiva feminista impulsat pel Centre Dolors Piera

informe_urbanisme
Taller previ a les marxes. Foto: CDP-UdL
Millorar la il·luminació de tots els campus de la Universitat de Lleida (UdL), així com dels carrers i zones properes és un dels punts claus per avançar en la seguretat d'aquests espais universitaris. Així ho posa de manifest l'Informe Diagnòstic sobre la percepció de seguretat en els campus de la UdL des d'una perspectiva feminista: Campus a Lleida i Campus a Igualada, realitzat pel Col·lectiu Punt 6 per encàrrec del Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones (CDP) de la UdL.

L'estudi, plantejat com una diagnosi sobre la sensació de seguretat de les dones i de la por a viure alguna situació de violència masclista en els campus, va analitzar el curs passat aquests espais amb perspectiva de gènere de forma participativa amb tallers (a Lleida i a Igualada) i marxes exploratòries (Campus Rectorat, Cappont, Ciències de la Salut i ETSEA) on hi van participar una trentena de persones.

Un altre dels punts a millorar que posa damunt la taula l'informe és la senyalització dels campus quant a zones d'entrada i sortida, horaris d'obertura i tancament, itineraris per connectar campus, atenció al públic, plànols de localització d'edificis..., així com la senyalització d'accessos i zones properes, on també s'ha detectat manca de manteniment de llums, paviments dels carrers, bardisses, arbres, camins, passos de vianants o pàrquings a l'aire lliure, entre altres.

A més de la diagnosi, articulada al voltant dels elements que caracteritzen els entorns segurs i vivibles -senyalització, visibilitat, concurrència de persones, vigilància, manteniment, participació de la comunitat i com ho viuen les dones-, l'estudi inclou un apartat amb accions que poden ajudar a millorar la percepció d'(in)seguretat a tots els campus de la UdL des d'una perspectiva feminista.

Entre les propostes, que implicarien la UdL i altres administracions lleidatanes, estan trobar espais idonis per ubicar elements de senyalització, disposar d'un bon senyal de wiffi gratuïta o d'un botó d'ajuda per connectar amb les persones que vigilen als campus, manteniment de l'espai públic i els seus elements, disposar de lavabos públics i accessibles a la ciutat, donar solucions integrals a les necessitats de les persones sense llar per atendre la vida amb dignitat i poder compartir espais comunitaris sense discriminar-les ni estigmatitzar-les, millorar les condicions que generen percepció d'inseguretat a l'estació d'autobusos de Lleida (punt de mobilitat important per a l'estudiantat), o atendre i condicionar els itineraris a peu d'accés als campus universitaris i els seus voltants.

Aquest informe s'emmarca en el Projecte de sensibilització i participació per analitzar els espais universitaris amb perspectiva de gènere, finançat pel Pacte d'Estat contra la violència de gènere que, entre altres ha permès crear l'aplicació en format formulari web ÚdelMaps. Aquesta aplicació, dissenyada pel Servei de Cartografia i SIG-Ciències Socials de la UdL en col·laboració amb el CDP, s'està nodrint dels espais que cada persona assenyalada com a problemàtics. La informació obtinguda permetrà obtenir un mapa virtual amb dels punts 'foscos' dels campus de Lleida i un amb els d'Igualada.