Entorns d'alt risc condicionen les actituds violentes

Segons un estudi de la UdL, la UB, la UJI i l'Institut Max Planck alemany

jorge moya
Jorge Moya, professor de la UdL que signa l'estudi Foto: FEPTS-UdL

Viure en grans ciutats, experimentar abús físic o sexual, consumir cànnabis o abusar de l'alcohol durant la infància o l'adolescència són alguns factors que poden determinar el risc de desenvolupar un comportament agressiu o violent en l'edat adulta. Així ho determina un estudi realitzat per investigadors de les Universitats de Lleida (UdL), Barcelona (UB), Jaume I de Castelló (UJI) vinculats al CIBERSAM de l'Institut Carlos III, que acaba de publicar la revista Molecular Psychiatry del grup Nature. També ha col·laborat l'Institut Max Planck de Medicina Experimental d'Alemanya.

Els autors, entre els que es troba el professor de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social (FEPTS) de la UdL Jorge Moya, afirmen que l'expressió de l'agressivitat en l'edat adulta està relacionada amb l'exposició a múltiples factors de risc en la infantesa o l'adolescència. A més, i de manera important, aquest risc seria independent a l'existència d'un trastorn mental previ en l'individu.

La recerca està basada en l'anàlisi de més de 1.500 persones diagnosticades d'esquizofrènia -pertanyents a la Göttingen Research Association for Schizophrenia, GRAS-, juntament amb una mostra de més de 550 persones de la població general espanyola. En els primers, la presència de conducta violenta s'ha establert sobre l'existència de condemnes per crims violents (abús sexual, homicidi involuntari, agressió o assassinat). En els segons s'han utilitzat indicadors relacionats amb les conductes d'agressió violenta com la presència d'aspectes antisocials psicopàtics així com trets de personalitat relacionats amb agressió o hostilitat.

Segons l'estudi, la probabilitat de convertir-se en un adult violent i agressiu s'incrementa de forma significativa en tots els grups analitzats que mostraven un factor d'alt risc com a mínim. A mesura que s'afegien factors de risc, la probabilitat augmenta de manera esglaonada. En els individus que presentaven tres o més factors de risc, el perill de presentar actituds agressives i violentes en l'edat adulta es multiplicava fins a deu vegades.

Els investigadors també han identificat en un subgrup seleccionat de 142 individus que els caracteritzats com d'alt risc ambiental presentaven nivells més elevats d'un mediador de processos epigenètics, el RNAm de la histona-deacetilasa1 (HDAC1). Aquest descobriment obre noves interrogants sobre el possible efecte de la petjada epigenètica -els efectes de les condicions ambientals sobre l'expressió dels gens- en el desenvolupament de perfils violents en l'edat adulta. Finalment, subratllen la necessitat d'impulsar mesures de tipus psicosocial que millorin les polítiques de prevenció contra la violència en tota la societat. Davant aquest repte, aposten per desenvolupar estratègies d'intervenció psicosocial des d'edats primerenques que impliquen la participació i el compromís de famílies i dels agents socials (educadors, etc.).

Text: Comunicació UB / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ:

Article Violent aggression predicted by multiple pre-adult environmental hits