El rector de la UdL demana un Pacte nacional per la universitat catalana

La Seu Vella de Lleida acull la inauguració del curs acadèmic del sistema universitari català

JosefinaCastellviUdL
L'acte ha tingut lloc a la Seu Vella de Lleida. FOTO: UdL

Un pacte nacional per la universitat catalana impulsat pel conjunt de les forces polítiques representades al Parlament de Catalunya, és el què el rector de la Universitat de Lleida (UdL), Roberto Fernández, ha demanat avui a la classe política, "com a decisió estratègica de país", durant l'acte d'inauguració del curs acadèmic 2014-2015 del sistema universitari català que ha tingut lloc a la Seu Vella de Lleida.

El rector, que ha reclamat al Govern un millor finançament que inclogui el retorn del deute històric acumulat amb les universitats, ha defensat també la necessitat que es complementi amb un finançament privat. És per això que ha demanat la complicitat de tota la societat, i també de la comunitat universitària, per consensuar reformes i per continuar sent un motor de progrés social.

Roberto Fernández, que ha lloat el nivell de les universitat catalanes i el seu rendiment malgrat les retallades, s'ha mostrat partidari de la col·laboració que no de la competició entre les diferents universitats i ha demanat a les autoritats que vetllin perquè el sistema català sigui harmònic i equilibrat. "No es tracta de limitar la personalitat de cap universitat, però  sí que no existeixin desnivells irreparables entre elles a causa d'unes polítiques que no tinguin suficientment en compte els punts de partida de cadascuna i les ubicacions territorials", ha afirmat.

Per la seua part, el conseller d’Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, ha respòs que "podem parlar del què vulguem, consensuar el què vulguem, però si no arreglem el finançament de la Generalitat, això no millorarà". El conseller, que ha insistit en el fet que la política, i no tant l'economia, és clau per avançar en aquest sentit, s'ha mostrat partidari de flexibilitzar la durada dels graus a tres anys i a ser "ambiciosos i imaginatius" quant al model de personal acadèmic, que no tindria per què ser funcionarial.

Mas-Colell que ha començat el seu discurs recordant el "moment històric cabdal" que viu Catalunya com a país i també la seua universitat, ha acabat demanant el compromís de les universitats "per seguir construint, per més dificultats que es trobin en el camí, un model formatiu i de recerca de la màxima qualitat".

La lliçó inaugural de l'acte: La recerca científica com a base de desenvolupament social, ha anat a càrrec de l'oceanògrafa Josefina Castellví, primera dona espanyola que va participar en una expedició internacional a l'Antàrtida. L'experta en microbiologia marina ha alertat del perill que suposa que l'home interfereixi en el funcionament dels ecosistemes sense saber com reaccionarà el sistema natural i que el coneixement profund d'aquests processos naturals el dóna la recerca científica fonamental. És per això que ha defensat la investigació com a motor de progrés, de riquesa i de sostenibilitat de la societat.

Entre altres reconeixements, Castellví, té la Creu de Sant Jordi (2003), la Medalla Narcís Monturiol al Mèrit Científic i Tecnològic (1996), el premi de Medi Ambient de l'Institut d'Estudis Catalans (2006) i el premi Català de l'Any (2013).

En el decurs de l’acte s'han lliurat també les distincions Jaume Vicens Vives a la Qualitat Docent Universitària que atorga la Generalitat de Catalunya en reconeixement a l’excel·lència en la docència universitària. En l’edició d’enguany, han estat premiats, a títol individual, els professors Joan Simon, de la Universitat de Barcelona (UB); Elena Valderrama, de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB); Josep M. Coll, de la Universitat Ramon Llull (URL); i Joseph Hopkins, de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Pel que fa als col·lectius, s'han premiat els projectes Cetrencada, del Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i, Emprendre, impulsat pels departaments de Pedagogia i Psicologia de la Universitat Rovira i Virgili (URV).

L’acte inaugural ha comptat, entre d'altres, amb el president del Consell Social de la UdL, Ramon Roca, el secretari d’Universitats i Recerca, Antoni Castellà, el director general d’Universitats, Lluís Jofre, el director general de Recerca, Josep Maria Martorell, el secretari general del Consell Interuniversitari de Catalunya, Claudi Alsina, els rectors de la UB, UPC, UAB, UdG, URV, URL, UOC; UVic-UCC, UAO i el rector de la Universitat Pública Navarra, universitat membre del consorci Campus Iberus, on també hi participa la UdL, a més d'autoritats polítiques i civils i membres de la comunitat universitària.

Una cinquantena de persones s'han manifestat a l'entrada del recinte abans de l'inici de l'acte contra la política de retallades del Govern de la Generalitat.

Notíces relacionades

Oficina de Premsa / 28/7/2014
La UdL inaugura el curs del sistema universitari català