El rector de la UdL, al capdavant de les universitats públiques catalanes

rectorACUP-UdL
Els rectors de la UAB i la UdL / Foto: Pierre Caufapé (UAB)

Roberto Fernández relleva en la presidència de l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) al rector de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Ferran Sancho. La resta de membres de la nova junta directiva de l'Associació, constituïda en la reunió ordinària de l'ACUP que té lloc aquesta tarda a la UAB, són: el rector de la UPC, Enric Fossas, com a vicepresident; el rector de la UAB, Ferran Sancho, com a secretari; el president del Consell Social de la Universitat de Barcelona, Salvador Alemany, com a vicepresident segon; i el president de Consell Social de la Universitat Rovira i Virgili, Anton Valero, com a vicepresident tercer.

L'ACUP va ser creada al 2002 per iniciativa de les universitats de Barcelona, Autònoma de Barcelona, Politècnica de Catalunya, Pompeu Fabra, Girona, Lleida, Rovira i Virgili i Oberta de Catalunya. La seua finalitat principal és ser "la veu essencial" de les universitats publiques de Catalunya i sumar esforços per promoure iniciatives, programes i projectes conjunts "per la millora del sistema universitari i perquè aquest constitueixi un motor de desenvolupament social, cultural i econòmic".

Els rectors i rectores de les universitats representen la institució a l'Assemblea General de l'ACUP, màxim òrgan directiu de l'Associació, a la qual es van afegir com a membres al 2008, els presidents i presidentes dels Consells Socials. La presidència recau anualment i de forma rotatòria en els rectors i rectores de les universitats.

Roberto Fernández, rector de la UdL des del maig del 2011, és catedràtic d'Història Moderna. Professor a la Universitat des de 1980, és expert en història espanyola i catalana del XVIII. Anteriorment havia estat director de l'Institut de Ciències de l'Educació de l'Estudi General de Lleida, degà de la Facultat de Lletres i director del departament d'Història de l'Art i Història Social.