El món rural aguanta millor la crisi que l'urbà

Segons l'Atles elaborat pel departament de Geografia de la UdL

AtlesNovaRuralitatUdL
D'esquerra a dreta: Molina, Martí, Aldomà, Trepat, Peña i Busqueta Foto: Vicent Canet (FMR)

"El món rural ha aguantat millor la crisi econòmica que l'urbà gràcies a la fortalesa del sector agroalimentari i el creixement del turisme rural". Aquesta és una de les principals conclusions de l'Atles de la nova ruralitat: l’actualitat del món rural, els anys de la gran crisi a la Catalunya rural 2008-2015, segons el coordinador de la publicació, el professor de Geografia de la Universitat de Lleida (UdL), Ignasi Aldomà. El treball, impulsat per la Fundació del Món Rural (FMR), fa una anàlisi a partir de dades estadístiques sobre població i demografia, agroindústria, serveis, equipaments, indústria i dinàmiques territorials.

L'atles és la reedició actualitzada del que es va publicar en 2009, elaborat pel mateix equip. Això ha permès comparar l'evolució dels indicadors al territori. La fortalesa del sector primari, segons Aldomà, rau en el manteniment de la demanda alimentària i una gran capacitat d'adaptació i creixement a partir de l'exportació. També s'ha de tenir en compte el creixement de la producció ecològica, la de qualitat i la de proximitat, també anomenada "de quilòmetre 0".

L'arrelament al territori i la diversificació de l'economia al món rural són altres dels elements que expliquen aquesta major resistència. "Aquelles zones on l'economia està més diversificada són les que han tingut, i tenen, una major capacitat de superar dificultats econòmiques i, per tant, també dificultats socials", indica el professor de la UdL. De fet, L'atur, tot i que també ha crescut, és molt menor a poblacions petites i comarques interiors. En general, inferior al 8%.

Però no ha estat només l'agroindústria, ja que el turisme també ha estat estratègic perquè les zones rurals hagin aguantat més bé la crisi que les urbanes. "Els allotjaments rurals no han parat de créixer i hem assistit a l'explosió de les fires gastronòmiques i les excursions d'aventura”, afirma Aldomà. En menor mesura, hi ha sectors emergents com ara el desenvolupament local de les energies renovables i les xarxes de telefonia mòbil i internet, dos àmbits que contribueixen a oferir més possibilitats de creació d'activitat econòmica.

La presentació de l'obra, que ha tingut lloc al Saló Víctor Siurana del Rectorat, ha comptat amb el degà de la Facultat de Lletres de la UdL, Joan Busqueta; la directora general de Desenvolupament Rural de la Generalitat, Esther Peña; el director de la FMR, Andreu Martí, l'autor de l'obra i professor de la UdL, Ignasi Aldomà i el meteoròleg i presentador de TV3, Tomàs Molina. Per continuar difonent el coneixement sobre la “nova ruralitat” entre els més joves, la FMR ha actualitzat la web de l'Atles 2015, posant a disposició del professorat material pedagògic dirigit a què els alumnes d’ESO puguin conèixer la diversitat del territori català i les problemàtiques que afecten al món rural.

Entre les principals característiques diferencials que el món rural trobem la dispersió dels nuclis de població, l'allunyament de la gran ciutat i la baixa densitat de la població, "amb totes les limitacions que això comporta a nivell d'accés a la feina o al consum per distància o per quantitat i qualitat de les ofertes”, indica Aldomà. Per això, l'estudi afirma que segueix sent necessari un tractament específic i una garantia d'igualtat de condicions de vida als entorns rurals respecte al món urbà.

Text: Comunicació Fundació Món Rural / Oficina de Premsa UdL