El consum d'oxigen al cervell mostra les persones amb emocions negatives extremes

Segons un estudi de la UdL i l'IRBLleida publicat a 'Physiology & Behavior'

recerca neurocognició
La reducció d'oxigen en l'escorça lateral prefrontal és visible gràcies a l'espectroscòpia funcional per infrarojos

Les persones amb un elevat neuroticisme (emotivitat negativa) presenten un consum més baix d'oxigen a l'escorça prefrontal lateral del cervell després de l'exposició a imatges desagradables. Així ho revela una recerca del Grup de Neurocognició, Psicobiologia de la Personalitat i Genètica de la Conducta de la Universitat de Lleida (UdL) i l'Institut de Recerca Biomèdica (IRBLleida) publicada recentment a la revista oficial de la Societat Internacional de Neurociències del Comportament, Physiology & Behavior. Els investigadors, encapçalats pel catedràtic de Personalitat, Avaluació i Tractament Psicològic de la UdL, Anton Aluja, han associat l'emotivitat negativa amb nivells reduïts d'oxigenació.

L'equip del doctor Aluja ha realitzat tests a més de 300 alumnes de la UdL abans de fixar el grup d'estudi. Finalment han participat 24 noies, amb una edat mitjana de 20 anys, sense antecedents de trastorns neurològics o psicopatològics o d'abús de substàncies. Cap d'elles estava prenent medicació psicotròpica. Els investigadors s'han centrat en les dones per la seua major capacitat de resposta als estímuls emocionals.

La meitat de les participants presentava característiques extremes d'ansietat o emotivitat negativa i l'altra meitat, característiques extremes en impulsivitat i emotivitat positiva. "La troballa és que les primeres presenten menys consum d'oxigen al lòbul frontal davant la presentació d'estímuls desagradables i les altres, no", destaca el catedràtic. Per visibilitzar l'impacte fisiològic, els investigadors han utilitzat tècniques d'espectroscòpia funcional per infrarojos.

Els resultats de la recerca de la UdL mostren la vulnerabilitat de les persones amb emotivitat negativa als trastorns emocionals quan estan sotmeses a fets o vivències estressants o desagradables. El baix consum d'oxigen en l'escorça prefrontal lateral del cervell davant d'estímuls desagradables implica l'activació de l'amígdala, una estructura cerebral relacionada amb l'ansietat.

Més enllà de l'ansietat, les persones amb un elevat neuroticisme tendeixen a trastorns de l'estat d'ànim com la depressió i el trastorn bipolar, hipocondries, anorèxia o bulímia nerviosa, abús de substàncies, trastorns esquizoafectius o trastorns d'identitat o dissociatius, entre altres.

Text: Premsa UdL / Comunicació IRBLleida

El grup de Neurocognició, Psicobiologia de la Personalitat i Genètica de la Conducta

MÉS INFORMACIÓ:

Article Neuroticism is associated with reduced oxygenation levels in the lateral prefrontal cortex following exposure to unpleasant images