El conflicte entre ramaders i voltors, més mediàtic que real

Un investigador de l'ETSEA alerta que els enverinaments intencionats poden posar en perill l'espècie

recercatrencalosUdL
Margalida, amb un exemplar de trencalòs
"La manca d'informació científica i rigorosa ha magnificat la percepció dels riscos sobre possibles atacs de voltors". Així ho afirma l'investigador del departament de Producció Animal de la Universitat de Lleida (UdL), Antoni Margalida,  en un article publicat a la revista científica internacional Oryx, amb experts de l'Estació Biològica de Doñana-CSIC i Gestió Ambiental de Navarra. Margalida considera que la solució al conflicte entre vida salvatge i ramaderia necessita el diàleg entre tots els implicats: ramaders, autoritats, grups conservacionistes i científics.

L'expert de la UdL afirma que altres espècies, com els gossos o els porcs senglars, causen més danys als ramaders que no pas els voltors. Tot i això, aquestes aus pateixen pràctiques il·legals com l'ús d'esquers enverinats. "Abans eren víctimes accidentals, però ara han passat a ser un objectiu d'enverinaments intencionats, el que pot conduir a una ràpida extinció de poblacions senceres", assegura a l'article.

La península ibèrica acull el 95% de les poblacions de voltors comuns de tota la Unió Europea. Els autors de l'article han recopilat informació sobre 1.793 denúncies per suposats atacs d'aquestes aus a Espanya, entre 1996 i 2010. La majoria han estat rebutjades per la manca d'evidències que els animals estiguessin vius abans que arribessin els carronyaires. A Catalunya, el departament d'Agricultura va analitzar 49 casos al 2013 i només va concedir una indemnització. Entre les mesures que proposa Margalida, destaca l'ús de gossos de protecció.

L'investigador de la UdL acaba de publicar un altre article a la prestigiosa revista BioScience sobre les interaccions entre l'home i els animals carronyaires. Antoni Margalida assegura que "han estat determinants en l'evolució de l'espècie humana al llarg dels últims dos milions d'anys".  L'estudi l'ha realitzat conjuntament amb experts de la universitat Miguel Hernández (Alacant), la Witwatersrand University (Sud-àfrica) i l'Estació Biològica de Doñana-CSIC.

Més informació

Article Vultures vs livestock: conservation relationships in an emerging conflict between humans and wildlife

Resum de l'article Humans and Scavengers: the evolution of interactions and ecosystem services