El carrer Major de Lleida acull l'exposició fotogràfica sobre l'1-O

La mostra va ser produïda i exposada a la UdL el desembre de 2018

FOTO: Javi Martín (Paeria)

El carrer Major de la ciutat de Lleida acull des d'avui, i fins el proper 15 d'octubre, l'exposició U: Per tretze fotògrafes i fotògrafs de Lleida, que va ser comissariada, produïda i 'estrenada' a la Universitat de Lleida (UdL) el desembre de 2018, aleshores amb la participació de 14 autors.

La mostra, que ara es pot tornar a veure a la capital del Segrià a iniciativa de la regidoria d'Educació, cooperació, drets civils i feminisme de l'Ajuntament de Lleida,  s'havia exposat anteriorment a Tremp, Torrelameu, Montoliu, Llardecans, Sarroca, Maials, Alpicat, Corbins, Alfés, Puigverd i Alguaire.

Presenta 26 lones de gran format amb imatges obra de Tony Alcántara (La Mañana), Lleonard Delshams (Segre), Itmar Fabregat (Segre), Amado Forrolla (Segre), Núria Garcia (La Mañana), Selena Garcia (La Mañana), Santi Iglesias (Diari Ara), Jordi V. Pou, Toni Prim, Adrià Ropero (Agència EFE), Lídia Sabaté (La Mañana), Llorenç Melgosa i Hermínia Sirvent, sobre la jornada del referèndum d'autodeterminació de l'1 d'octubre de 2017, convocat pel Parlament de Catalunya i suspès pel Tribunal Constitucional, i de les càrregues de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil per impedir-lo.

Les imatges documenten les vivències i els sentiments d'aquell dia, en la qual 34.033 persones van votar en el referèndum a Lleida ciutat (157.501 a tota la demarcació de Lleida) i un total de 34 dones i 89 homes van haver de ser ateses pels serveis sanitaris, inclòs un ferit greu, Enric Sirvent, que va haver de passar aleshores quinze dies ingressat per un infart de miocardi i que ha mort enguany. La jornada va començar de matinada amb l'arribada de gent als col·legis electorals i no va acabar fins entrada la nit, un cop finalitzat el recompte que s'enduria el sí amb el 93,84% dels vots emesos.

La mostra, produïda pel llavors vicerectorat de Cultura i projecció universitària i comissariada per Leo Badia i Xavier Goñi, posa de manifest no només la realitat que recullen les instantànies, sinó els sentiments que com milers de persones, van experimentar les 13 fotògrafes i fotògrafs lleidatans durant aquell dia històric.