El 83% del sòl urbanitzable d'activitat econòmica a l'entorn de l'A-2 està buit

Un estudi de la UdL posa de manifest que l'oferta està molt per sobre de la demanda

SolUrbanitzableN-II-UdL
Càtedra Repsol de Competitivitat i Desenvolupament Regional de la UdL.

(*) MUNICIPIS OBJECTE D'ESTUDI: Tàrrega, Lleida, Bellpuig, Vila-sana, Torres de Segre, Cervera, Corbins, Alcoletge, Bell-lloc d'Urgell, Torrefarrera, Alcarràs, Mollerussa, Rosselló, els Alamús, Palau d'Anglesola, Soses, Vilanova de la Barca, Estaràs, Bellvís, Anglesola, Benavent de Segrià, Golmés, Fondarella, Sant Guim de Freixenet, Miralcamp, Vilanova de Segrià, Granyanella, Ivars d'Urgell, Vilagrassa, Torre-serona, Castellnou de Seana, Linyola i Tornabous.

De les 1.420 hectàrees (ha) de sòl urbanitzable d'activitat econòmica dels municipis lleidatans a l'entorn de l'A-2, 241,32 ja estan ocupades, és a dir, amb sistemes viaris i edificacions perfectament definides, mentre que les 1.179 ha restants, un 83% estan buides i pendents d'urbanitzar.

Així ho posa de manifest l'estudi "Nivell de consolidació del sòl urbanitzable d'activitat econòmica dels municipis de l'eix A-2", realitzat per la Càtedra Repsol de Competitivitat i Desenvolupament Territorial de la Universitat de Lleida, en 33 (*) dels 52 municipis situats en un radi de 5 kilòmetres d'aquest eix, que són els que tenen reservat sòl urbanitzable per a aquesta activitat.

Tot i que la mitjana de sòl ocupat sigui molt baixa, un 17%, les diferències són significatives segons els municipis. Així, només tres d'ells superen el 50% d'ocupació: Granyanella, amb el 67,6%, Cervera, amb el 57,3% i Torrefarrera, amb el 56,6%. Lleida ciutat i Cervera són els dos municipis amb major nombre absolut d'hectàrees de sòl urbanitzable d'activitat econòmica ocupat, amb 37,3 i 38,7 respectivament, tot i que a Lleida suposen tan sols el 25% del total.

D'altra banda, vuit municipis tindrien les reserves d'aquest sòl totalment intactes: Bellpuig, amb 102 ha disponibles, Estaràs, Vilagrassa, Benavent de Segrià, amb 25 ha respectivament i, Alcoletge, Castellnou de Seana, Torres de Segre i Rosselló, per sota. Hi ha municipis que compten amb reserves considerables, com ara Tàrrega que amb un 7% en ús, disposa encara de 173 ha per a futures activitats econòmiques.

Els autors de l'estudi dirigit pel professor de la UdL, Joan Ganau, conclouen que l'eix A-2, important centre econòmic i poblacional de les Terres de Lleida (Segrià, Segarra, Garrigues, Noguera, Urgell i Pla d'Urgell), es configura com una de reserva de sòl important per a futurs desenvolupaments econòmics de Lleida i com un dels eixos amb un considerable potencial de Catalunya. Alerten però, que l'oferta està molt per sobre de la demanda i que cal plantejar-se quin ha de ser el seu ús en un futur, així com la necessitat d'altres actuacions de creació de sòl al territori.

Insisteixen en la necessitat d'una major coordinació entre els municipis quant a polítiques de sòl i de desenvolupament econòmic per evitar duplicitats. Tot i que hi ha municipis que podrien necessitar-ne més, en conjunt no caldrien nous desenvolupaments en aquest àmbit, expliquen. És per això que cal planificar des d'una visió conjunta del territori i no només des de l'àmbit municipal.

L'estudi "Nivell de consolidació del sòl urbanitzable d'activitat econòmica dels municipis de l'eix A-2" s'ha dut a terme a partir de la informació disponible al Registre Urbanístic de Catalunya i al Mapa Urbanístic de Catalunya (actualitzat fins a gener de 2014) i de les ortofotos (plànols a partir de fotos aèries) del sòl municipal l'Institut Cartogràfic de Catalunya (del 2014).

Els 33 municipis objecte d'anàlisi concentren actualment el 62% d'aquesta tipologia de sòl de les Terres de Lleida, que reuneix 2.295 ha, segons el planejament urbanístic vigent. A Catalunya hi ha 13.803,06 ha qualificades com a sòl urbanitzable d'activitat econòmica, el 17% de les quals corresponen a les Terres de Lleida, un percentatge similar al de les comarques gironines, amb un 16%. L'àmbit metropolità, amb un 26%, és el que té més sòl amb aquesta qualificació, i l'Alt Pirineu i l'Aran, el que menys, amb 1%.

Més informació

La disponibilitat del sòl urbanitzable d'activitat econòmica als municipis de l'entorn de l'eix A-2