Economia del bé comú i més democràcia per reduir la pobresa

Els professors Rafael Allepuz i MJosé Rosell, analitzen en un llibre les seues causes a Catalunya.

AllepuzpobresaUdL
FOTO: Replay

Promoure una economia més igualitària i sostenible a partir d'un sistema fiscal més just i la creació d'ocupació de qualitat, protegir l'estat del benestar, enfortir la qualitat democràtica, i prioritzar els valors col·lectius, són les propostes per reduir la pobresa que els professors de la Universitat de Lleida, Rafael Allepuz i Maria José Rosell, presenten en el llibre Anatomia de la pobresa a Catalunya, publicat recentment.

El llibre, editat a col·lecció d'assaig Argent Viu, de Pagès Editors, analitza les causes estructurals que provoquen l'exclusió de les persones més vulnerables, tot aportant dades sobre l'atur, la precarietat laboral, la insuficiència de les pensions i els serveis socials, les conseqüències de l'especulació en l'habitatge, la vulnerabilitat de l'ensenyament i l'assistència sanitària, i les discriminacions envers els nouvinguts.

Són unes dades "colpidores", afirma l'economista, Arcadi Oliveras, en el pròleg del llibre, que confirmen que aquesta injustícia és cada cop més intensa i profunda en la societat. "Els pobres són cada cop més, i més pobres", conclouen els autors. De fet, el risc de pobresa a Catalunya supera ja el 20%, afegeixen.

Anatomia de la pobresa a Catalunya, s'estructura en tres parts. En la primera, s'identifiquen i es diferencien els conceptes d'exclusió social i pobresa i s'aborden els canvis estructurals que han afectat la nostra societat a causa de l'expansió del model econòmic neoliberal. En la segona, més centrada en l'exclusió social i com aquesta afecta la situació de pobresa, s'analitzen les dades d'evolució de la pobresa en els darrers anys en comparació amb Espanya i Europa i es valoren les polítiques i el finançament de la protecció social a Catalunya.

Finalment, el darrer apartat, recull tot un seguit de propostes en els diferents àmbits d'actuació econòmica, política, social i personal, amb l'objectiu que aquest llibre no sigui únicament una reflexió al voltant de la pobresa, sinó que ofereixi un conjunt de pautes d'actuació útils tant per a la ciutadania, com per a les institucions a qui reclamen més accions.

"Es tracta de fer la nostra aportació en aconseguir conscienciar i sensibilitzar la ciutadania en general sobre el gran problema humà que representen la pobresa i l'exclusió social en la nostra societat i en servir d'altaveu per a les veus de moltes vides silenciades", conclouen els autors en la introducció.

Rafael Allepuz, doctor en Economia, és professor del departament d'Economia Aplicada de la Universitat de Lleida, mentre que Maria José Rosell, és professora associada a la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social i treballadora social de Càritas Diocesana de Lleida.