Demostren una connexió genètica entre la personalitat i els trastorns mentals

Una recerca de la UdL i l'IRB, publicada a 'Personality and Individual Differences', identifica 8 variants relacionades

grup_neurocognicio
El grup de Neurocognició, Psicobiologia de la Personalitat i Genètica de la Conducta Foto: IRBLleida
Alguns gens que es troben en la personalitat normal estan també relacionats amb els trastorns mentals,  segons una recerca que ha desenvolupat el grup de Neurocognició, Psicobiologia de la Personalitat i Genètica de la Conducta de la Universitat de Lleida (UdL) i de l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida). El treball, coordinat pel catedràtic de Psicopatologia de la UdL Anton Aluja, l'han publicat a la revista de la societat internacional per a l'estudi de la personalitat  Personality and Individual Differences.

En la personalitat humana hi ha una sèrie de trets i característiques innates que, en cas de presentar-se de forma excessiva en un individu o davant de circumstàncies estressants, poden facilitar l'aparició de trastorns mentals. La recerca ha estudiat 20 gens i 153 polimorfismes dels quals 4 variants prediuen el tret de neuroticisme (ansietat, depressió, inestabilitat emocional) i 4, la recerca de sensacions (conductes antisocials, impulsivitat, agressivitat).

Els investigadors -ajudats pel professor de la Facultat de Medicina de la UdL Joan Fibla- han estudiat 20 gens associats amb el neuroticisme i la recerca de sensacions que millor prediuen els dos trets de personalitat, utilitzant una anàlisi d'associació genètica multi-variant en 290 voluntaris sans (147 homes i 143 dones). "Comparat amb estudis previs es considera que la variància genètica explicada d'aquestes variables és molt superior a la que es coneixia fins ara", afirma el doctor Aluja.

El neuroticisme es relaciona amb sistemes cerebrals d'inhibició i es caracteritza per una tendència a la inestabilitat emocional, la baixa autoestima i a patir emocions negatives. Les persones amb nivells elevatstendeixen a la depressió, el trastorn bipolar, hipocondries, ansietat, anorèxia o bulímia nerviosa, abús de substàncies, trastorns esquizoafectius o trastorns d'identitat o dissociatius, entre altres.

Mentre, la recerca de sensacions es relaciona amb sistemes cerebrals de desinhibició i és característica de persones disposades a córrer riscos socials, físics, legals o financers. Una elevada recerca de sensacions es relaciona amb trastorns d'abús de substancies, joc patològic, dèficit d'atenció, hiperactivitat (TDAH) i personalitat antisocial i límit.

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ:

Article Twenty candidate genes predicting neuroticism and sensation seeking personality traits: A multivariate analysis association approach